Tuesday, June 26, 2007

للكبار فقط




هتكلم النهاردة على موضوع يهتبر من أخطر المواضيع اللى ممكن الواحد يشوفها الايام دى
الموضوع ده هو منتجات الالبان واللحوم فى مصر سواء جبنه - لبن - زبادى - لانشون ... إلخ .
طبعا انا مسمى البلوج بتاعى قصة حياتى والموضوع ده كان فى حياتى وكنت عايش جواه .
نبدا بالألبان :
بما انى شغال فى مزرعة منتجة للألبان بكميات هائلة أحب أوضح إيه مدي الخطر فى الموضوع بتاعنا النهاردة .
فيه خطر كبير اوى اوى علينا كلنا وعدم صلاحية كمية كبية من الألبان فى الصناعات الغذائية أنا مش هذكر أسامي شركات ولا اسامي أشخاص المهم فيه بعض الشركات بتاخد اللبن البايظ او الحامض اللى مليان ميكروبات وبكتريا كل ده ليه عشان التمن يعنى لو اللبن مش بينفع ينزلو فى التمن وكده الشركة بتكون كسبانه انها أخدت اللبن بتمن أقل وبنفس الكمية تانى حاجه زمان كنا بنسمع عن اللبن المصنوع اللى هو معمول من بودرة السراميك وده بيتعمل عن طريق كمية من بودرة السراميك مع مياه مع بعض المواد المكسبة للطعم واللون يعنى مفيش اى حاجه من اللبن فيه ويتباع على أكنه لبن طبيعى هتقولو طيب ما الشركة بتعمنل تحاليل اقول لكم ان فيه بعض المواد اللى بتضاف وكلها كيماويات بتدى نفس الخصائص . ثالثا بعض معامل الالبان بتجمع اللبن من الفلاحين وما أدراك ما لبن الفلاحين كله ميكروبات وجله وذباب يعنى مش هنحلص وبيتجمع اللبن ده ولو فيه لبن بايظ يتحط عليه ويتضاف بعض المواد الكيميائية اللى بتعادل الحموضه فى اللبن عشان لما روح المصنع محدش يعرف ان اللبن ده بايظ او او يعنى غش فى غش . رابعا وهو الأمراض اللى فى البقر نفسه طبعا كلكم عارفين انى كنت تعبان بسبب فيرس بيتنقل من البقر للانسان وهو البروسيلا المرض ده خطير جدا بس الحمد الله انا خفيت دلوقتى بس الفيرس لسه فى جسمي محدش يخاف مش بيتنقل من الانسان للانسان المهم الفيرس ده بيعمل ايه بيعمل حمي وممكن يؤدى الى العقم ثم الموت بيتنقل للانسان عن طريق حاجات كتير منها اللبن - اللحم - الأجزاء التناسلية وانا اتنقلت ليا عشان كنت بولد بقرة قبل كدا كان عندجها البروسيلا . المهم اللبن ده بيتحلب عادى وبيتنقل على اللبن النضيف وبيروح الشركات عادى خالص وفيه مرض تانى اسمه التهاب الضرع واللبن بتاعه بيجيب حمى برضه وامراض كتير برضه اللبن ده بيتنقل
للمصانع
طبعا عارفين أسامى المصانع الكويسة والمصانع الوحشة وأكيد الكويس فى مصر هو احسن الوحشين تانى حاجه منتجات اللحوم طبعا مفيش مصنع الا لما بيستعمل اللحوم المجمدة المستوردة من البرازيل والله اعلم انها ممكن تكون مدبوحه بطريقة شرعية ام لا . انا روحت لمصنعين من اكبر المصانع فى انتاج اللحوم المصنع الاول كان جامد ولا ينفع ببصلة كان كله مفتح يعنى عرضة للفيران كانت البنات اللى شغاله هناك مش لابسة جونتيات ولابسه دهب واللى واللى واللى بلاش قرف بقى وبيمسكو المنتجات باديهم ومش عايز اكمل الباقى أما بالنسبة للمصنع التانى كان نضيف جدا جدا جدا بس اللحمة مستوردة برضه طيب ايه الحل
الحل انى مش باكل بره البيت خالص اى منتج من اللحوم او الالبان
الحل التانى ربنا يستر علينا من الحاجات دى آه احنا ممكن ناكلها ومش يجيلنا اى مرض بس على المدى البعيد اكيد فيه كتير من الامراض مستنيانا
انا عارف انى طولت عليكم بس انتو اصدقائى وانا خايف عليكو

.... تحديـــث ....

أنا كنت قلت انى هقول على حاجه مهمة فى التعليق بس قلت يكون هنا أحسن :

دلوقتى فيه حاجه إسمها الوقيع والوقيع دى عبارة عن بقرة أو عجل اى حاجه يعنى مريضة وبتموت طبعا بتعزل لوحدها فى المزرعة وبتاخد أدوية وبيكون جنبها واحد بحيث لما تيجي تموت يقوم دابحها عشان المزرعة متخسرش طبعا بعد ما تتدبح بيتصلو بجزارين بييجو يشتروها بثمن رخيص جدا ويبعوها عادى فى المحلات ويقولو دى لحمه ظازة وكلام من ده المشكلة مش فى كده المشكلة فى حاجتين الأولى ان الحيوان ده قبل ما يدبح اخد أدوية كتير جدا ومنها مضدات حيوية والمضادات الحيوية دى بتجيب عقم . أما الحاجة التانية ان فيه ناس مش عندها اى ذمة ازاى اقولكم واحد قاعد جنب البقرة وماتت منه من غير ما يشوفها يقوم دابحها وهى ميته ويفضل يدوس عليها عشان تنزل دم ويقول انه دبحها وهى كانت بتموت طبعا بتبقى اللحمة دى محرمة الحل بقى فى الموضوع ده حاجه واحده بس ان الواحد لما يشترى من الجزار لازم يشوف ختم المجزر على اللحمة وده ضرورى جدا .

وربنا يستر علينا جميعا

27 comments:

Anonymous said...

بص يا عم محمد..انا هقاطع اللبن خالص..مع انى مدمنه لبن
مهو انت اتكلمت عن المشكله ونسيت تقول نعمل ايه يعنى..ده بحكم خبرتك يعنى في المجال ده
تفتكر نعمل ايه؟
واعرف ازاي اصلا ان الشركه اللى بجيب منها اللبن دى كويسه اصلا ولا بتستعمل لبن باااااايظ

3abdo me7tas said...

احنا قلنا اننا مش هنذكر اسمامىشركات
الحل الوحيد بجد وبدون ضحك إن كل واحد يجيب جاموسه فى البيت

3abdo me7tas said...

آه فيه حاجه تانية أنا نسيت أقولها طبعاً كلنا عارفين إن اللبن اللى فى المصانع بيتعمل ليه حاجه إسمها البسترة والبسترة دى عبارة عن تعريق اللبن لدرجة حرارة عالية ثم درجة حرارة منخفضة مباشرتا وكده لضمان قتل جميع الميكروبات سواء اللتى تعيش فى درجات حرارة عالية أو منخفضة بس إيه اللى ضمنى انها كلها ماتت وكمان النفس لما اعرف ان كل ده بيحصل للبن هعرف اشربه ازاى حتى ولو عملو فيه ايه
أنا آسف بجد على الكلام ده أنا عارف انك بتحبى اللبن أوى ولازم قبل ما تنزلى الشوب اللبن الظريف بتاع الصبح بس نعمل ايه بس
أنا عن نفسي مش بحب اللبن خااااااااااااالص

only spot said...

يعنى هى جت على اللبن الى خلانا نبلط فى الخط ولا الى بيجيب الامراض
ماهو كل حاجه بتتباع للمصرين بتبقى لاما مليانه كماويات لاما على وشك الفساد
عادى بقى ما هو تقلايبا المصرين دول ملهمش تمن
عموما تقبل منى خالص الشكر على طرحك للموضوع
تحياتى

كلام لوجيك said...

السلام عليكم
موضوعك مهم جدا وحساس للغاية
اولا بحب اشكرك عالمعلومات القيمة دي اللى معظمنا مايعرفش عنها حاجه
ثانيا: بالنسبة لموضوع الأغذية الفاسدة والملوثة انا مش عارف هنلاقيها منين ولا منين
كل حاجه بقت فاسدة ومغشوشة وانعدم الضمير بالكامل عند كل الناس
الكلام اللى انتى بتقوله فى البوست بتاعك خطير جدا
لإن حتى لو عندنا رقابة وتفتيش عالمصانع والأغذية برضه هيفضل عندنا ثغرة خطيرة
ألا وهى الغش الذي لا يمكن اكتشافه
انا مش عارف مصر متجهه على فين
ربنا يستر عالشعب المصري بجد
بصراحة
البوست ده حرق دمى جدا جدا
بس لازم أشكرك على تنبيهك ونشرك لهذه المعلومات

دمتم جميعا بخير

غمض عينيك said...

ايه ياعم بس ده ...يانهار ابيض
مانشربش لبن خالص طيب ؟ ولا ناكل اي لحوم؟
بجد بجد الوضع بقه وحش اوي في كل المجالات
بقولك ايه طب و اللبن البودرة زي نيدو ايه ظروفة؟

محمد سمير

3abdo me7tas said...

only spot
طبعا انا بشكرك على زيارتك ليا لأول مرة
على رايك فعلا كل حاجه دلوقتى بتتباع بتجيب أمراض أنا قبل ما أخش المجال بتاعى كنت باكل وبشرب وعادى الحياه بس لما بدأت اخش المجال بدأت أشمئز من حاجات كتير أنا مش عايز اقول حاجات تانية تشكو فى أكل البيت نفسه انا عارف كل حاجه عن جميع الأغذية بس مش هقدر مكلش

3abdo me7tas said...

كلام لوجيك
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
أنت مشوفتش يا مان ساعت ما أكتشو حكاية اللبن المصنوع اللى هو يعنى معمول من بودرة السيراميك إحنا يا اللى فى المزارع اتبهدلنا انا عشان كنت مسئول ساعتها عن المحالب كنت بتنفض كده عشان الشركات اللى كنا بنبعت ليها اللبن من تحاليل ونذافة و و و إلخ .. انت تعرف ان نص العربات اللى كانت بتبعت اللبن للمصانع بعد اكتشاف اللبن المصنوع معدتش بتظهر يعنى نقول ان نص اللبن مصنوع كانت حكاية كبية ان الوزارة على الطرق السريعة فيه لجان كل عربة لبن بتعدى لازم تتحلل وده الصح بس لغاية امتى يوم اتنين والتالت مفيش حد
يا خسارة

3abdo me7tas said...

محمد سمير
ازيك يا مان
انا مش بقول لا تشرب ولا تاكل عيش حياتك حلو بقى وخلاص اللبن البودرة ما هو الا عملية لانتزاع المياه او الرطوبة من اللبن الطبيعى عن طريق بعد الأجهزة يعنى اللبن بيترش برشاشات دقيقة جدا داخل افران ساحنه جدا بحيث ان اللبن مش يتحرق فبيفقد الرطوبة اول ما بخش الفرن وهو طاير يعنى وبينزل بودرة ده اللى انا درسته التعليق الجاى ليا ان شاء الله هقول لكم على حاجه صعبه اوى ومش عارف انتو هتاخوها على صدركم ازاى

dr.D said...

بص يا عبده أصحاب الشركات دي مقتنعين إن إحنا فراعنه مايأثرش فينا حاجه ولا مشمقتنعين مشفارءه
الموضوع مهم و لازم نديله إهتمام أكتر من كده و عموما مستني منك أكتر من كده
السلام عليكم

Doba said...

طبعا بوست جامد جدا بس والله تعبتنى جدا وخليت دماغى ورمت من كتر الفاجعة

المشكلة مش فى شخصى المشكلة فى انى عندى طفل 3 سنوات من المفروض انه يشرب لبن علشان الكالسيوم اللى اعتقد انه معدم تماما بعد اللى قلته

حقيقى مش قادرة افكر ممكن اتصرف ازاى بس ربك كريم - وموضع اللحمى دى موال تانى ربنا يسترها علينا

جزاك الله كل الخير على موضوعك الخطيير ده
تحياتى --- هبة

warDaya said...

بجد بجد المعلومه اللي في التحديث الاولاني دي جامده اوي
والبوست كله جامد اصلا

عارف اكت رحاجه مخليه للموضوع طعم تاني؟؟
ان انت شاهد عيان وواحد متخصص مش واحد عادي وبيقول كلام ويانصدقه يا منصدقهوش..
ربنا يكرمك يارب ويباركلك في حياتك وشغلك عشان الخير ده
مستنيه حاجات تانيه
سلاااااااام

3abdo me7tas said...

انا بتكلم فى الموضوع ده بكل صدق والله على اللى شوفته أما بالنسبة لهبه بقولها عشان النونو الصغير اللى عنده 3 سنين بجد انا مس عارف اقولك إيه بس هاتي له بقى لبن من شركة معينه لأنها هتبقى أكيد احسن الوحشين مع إنى مكنتش عايز أذكر اسامي .... مش هعرف ان شاالله ابعتهالك فى ايميل ربنا يسهل

همسات دافئه said...

بوستك رائع بجد
انا كتير باسئل نفسى ازاى احنا لسه عايشين لحد دلوقتى دا حتى الهواء الى بنتنفسه مليان مصايب
الحل الى مفيش غيره اننا نسمى ونشرب ومنفكرش أصلن لأن مفيش حلول
أحييك:)

3abdo me7tas said...

بل انا اللى أحييكي على الحل الرائع ده بجد
إننا نسمى ونشرب وناكل ونتنفس كمان
شكرا على زيارتك

Ahmed said...

الحمد لله انا مبحبش اللبن من اصله
شكرا على المعلومات القيمة
بس هنعمل ايه مع اولادنا والاطفال
مش عارف البلد دي هتودينا لحد فين
تحياتي

Bride Zone said...

يا ساتر يا رب!!
وليه كل ده!
يعني يخسروا شوية فلوس ويكسبوا من وراها ثواب وربنا يفتحها بوشهم ولا يكسبوا فلوس ومعاها لعنات الناس اللي تضررت من اللي عملوه..؟

حاجة وحدة تقدروا تعملوها غير انكم تحركوا الموضوع ده..
قولوا حسبنا الله ونعم الوكيل..

وبالمناسبة.. ما تنسوش اذكار الصباح والمساء عشان ربنا يحفظكم من كل شر..

mo'men mohamed said...

أخى العزيز
ربنا يبشرك بالخير
بس بجد انا استفدت من حضرتك كتير
انا طالب بكلية الطب البيطرى جامعة الأسكندرية
اما عن حكاية اللبن فزى ما حضرتك قلت محدش يقدر يكتشف الغش فى الحالة دى بنلجأ لربنا انه يحمينا
اما عن البروسيلا فده مرض كل دكتور بيخاف منه
وانا عن نفسى بحب شغل الفيلد جدا
بس برده معنديش استعداد الاقى نفسى فى يوم عندى بروسيلا ومينفعش اخلف
دى تبقى كارثه و ربنا يستر
فبقول لحضرتك لو كان حضرتك عندك ارشادات تقدر تقولها للحماية من المرض ده
وعلى راى المثل اسال مجرب ولا تسأل طبيب
السلام عليكم

3abdo me7tas said...

أحمد الحسينى
الحل اننا ندعى من الله إنه يحمينا
.......
علاء
بجد انا دخلت عندك وقعدت اقرى واقرى وأقرى لغاية ما دماغى لفت أكتر ما هى لافة ومقدرتش بجد أتكلم أو احتى ارد

3abdo me7tas said...

مؤمن محمود
غزيك يا دكتور الاول وأنا سعيد بزيارتك الأولى ليا
بالنسبة للبروسيلا بده فيرس ابن ستين فى سبعين بجد أنا شفت ايام وحشة أوى يا مان من الفيرس ده أنا كنت بموت بجد أما بالنسبة للخلفة فدى مسأله بتيجى فى الحالات المتأخرة من الإصابة بالبروسيلا يعنى لو الواحد مش لحقها ممكن تؤدى للعقم واكيد انت عارف كده كويس .. طبعا فيه دكاتره بيطريين كتير اوى عندها بروسيلا وده عشان شغلهم فى التلقيحات الصناعية لأنك عارف انها بتكون موجوده فى الأجزاء التناسلية للبقرة بكمية كبيرة طبعا عشان أشرح البروسيلا ايه هى وبتنشط ازاى و و و و عايزة محاضرة واكيد ان شاء الله هبقى أشرحها ليك
المهم عشان مش تصاب بالبروسيلا متشربش لبن الا لما يكون مغلى كويس جدا مرتين على الأقل متكلش لحمة الا ما تكون مدبوحه فى السلاخانة ومستوية كويس جدا اوعى تشتغل مع الحيوان وفيه جرح سطحى عندك الا لما تغطيه عشان ميتنقلش ليك الفيرس لان الجروح اقرب اصابة للفيرس تخلى بالك وتتكل على الله وإن شاء الله ربنا هيحميك
ويا ريت نشوفك عندنا هنا علطول ;)

S H A H said...

انت قلقتني و الله يا عوبد
مش عارف هلاقيها من اللحمة و لا من الفراخ و لا من ايه بس
------------------------------

كله كوم و السيراميك ده كوم تاني
يعني انا زماني واكلي مساحة تفرش ارضية حمام مثلا

3abdo me7tas said...

زمان كانو بيقولو لا تندم على اللبن المسكوب يا ولدى
دلوقتى هيقولو لا تندم على السيراميك المكسور يا ولدى
ههههههههههههههههههههههه

3abasya wa7ed said...

حسبى الله ونعم الوكيل فى الناس اللى بتاجر فى صحتنا وحياتنا وعافيتنا

حسبى الله ونعم الوكيل

انت كدا خلتنى عمرى ما هاكل برا البيت خااااااااااااااالص

ولا حتى طبق فول


والله يا عبده انا مكنتش باكل برا البيت

بس دلوقتى انت خلتنى يبقى عندى وعى اكتر من زمان

وشكرا ليك جدااااااااااااااا


على البوست الرائع

3abasya wa7ed

ftataljanna said...

جزاك الله خيرا
بس انت كاتب للكبار فقط ليه

من باب الممنوع مرغوب وكل الناس هاتبقى عايزة تقرا

:)

ياللا افدتنا هداكم الله وايانا

جزاك الله خيرا

3abdo me7tas said...

عباسية واحد

للأسف يا صاحبى ان دى الحقيقة خلاص معدش فيه ضمير امال انت لو عرت باقى الحاجات اللى بتحصل فيها نفس النظام يبقى انت تنتحر بقى
ربنا يستر علينا جميعا

........................

ftataljanna

مش مهم العنوان المهم الموضوع نفسه
شكرا لزيارتك الأولى ليا

Desert cat said...

انا حرمت على نفسى اللبن من بعد قرايتى للبوست ده
واللحمة
لاء مش ينفع اللحمة
انا حروح اقول لماما تاخد بالها من ختم اللحمة
وربنا يسترها علينا
ايه ده معدتى بتوجعنى
حرجع
تسمم من غدا النهااااااارده
طب حرجع وارجع لك يا محمد
سلام مؤقت

3abdo me7tas said...

Cat

انا مستنيكى لما تخلصى