Sunday, June 24, 2007

نحن نريد هذا الحب


ذات صباح مشحون بالعمل وفى حوالي الساعة الثامنة والنصف دخل عجوز يناهز الثمانين من العمر لإزالة بعض الغرز له من إبهامه وذكر انه في عجلة من أمره لأنه لديه موعد فى التاسعة.. قدمت له كرسيا وتحدثت قليلا وأنا أزيل الغرز واهتم بجرحه
سألته اذا كان موعده هذا الصباح مع طبيب ولذلك هو فى عجلة؟

أجاب: لا.. لكني أذهب لدار الرعاية لتناول الإفطار مع زوجتي
فسألته عن سبب دخول زوجته لدار الرعاية؟
فأجابني: إنها هناك منذ فترة لأنها مصابة بمرض الزهايمر.. ضعف الذاكرة
وبينما كنا نتحدث انتهيت من التغيير على جرحه..
وسألته: وهل ستقلق زوجتك لو تأخرت عن الميعاد قليلا؟
فأجاب: إنها لم تعد تعرف من أنا.. إنها لا تستطيع التعرف عليّ منذ خمس سنوات مضت
قلت مندهشاً: ولازلت تذهب لتناول الإفطار معها كل صباح على الرغم من أنها لا تعرف من أنت؟
ابتسم الرجل وهو يضغط على يدي وقال: هي لا تعرف من أنا.. ولكني أعرف من هي
*******
اضطررت أن أخفي دموعي حتى رحيله وقلت لنفسي: هذا هو نوع الحب الذي أريده فى حياتي
*******
نحن جميعا نريد هذا الحب فى حياتنا
نريد ان يحبنا من حولنا هكذا
والدينا، واخواننا، واصدقاؤنا وأهلنا وابناؤنا

... منقول ...

19 comments:

Noony said...

:)
ابتسمت بجد وأنا بقرأ الموضوع دة
أيوة كدة
حبة تفاؤل وحبة أمل

أقول كلمة سر بيني وبينك؟
الحب من النوع دة موجود وأنا أعرف ناس كدة
هسسسسسسسسسس
لا حد يسمع

:)
نوني

3abdo me7tas said...

لالا سرك فى بير
مين ها مين مين ؟.

S H A H said...

و انا كمان عايز منه

رينـــــــــــا said...

يسلاااااااااام
لالالا مش مصدقه
هو انا غلطت فى المدونه والا ايه :P
مش هنا بيت المحتاس الله يخليك :P
والا العنوان غلط
اييييييييييييييييييييييه دنيييييييييييييا
ما دايم الا وجه الله

لا بجد قصه جميله
وفيها تفائل ان فى ناس كتير اوى كويسين
بس احنا نختار صح
أخدلى بالك انت من نختار صح دى

يارب تكون بخير وابئا طمنى عليك يابنى
فى امان الله

3abdo me7tas said...

رينا
انتى فين من زمان والله ليكي شوقة انا قلت انتى اتخطفتى ولا حاجه وانتى مستغربة ليه انك شوفتى الكلام ده خلاص بقى يا رينا لازم نرمى كل حاجة ورا ضهرنا لانى خلاص تعبت بجد بس الحمد الله انا دلوقتى كويس ولازم نكتب بقى حاجه فرايحى شوية
بس انا برضه مصمم إنى أتجوز من الإسكندرية
ههههههه

همسات دافئه said...

أبكيتنى...معلش مع انها فرايحى بس أنا قلبت معايا أصلى افتكرت لما مره روحت زرت ناس ذى دول كان صعب قوى يارب نموت قبل ما يحصلنا كده
معلش أنا هامشى دلوقتى مش هاعرف أعلق

Ahmed said...

انا نفسي في الحب ده
انت عارف انا حاسس بشعور الرجل ده
انا والدي جاتله جالطه في المخ من سنه
ومن ساعتها وهو مش عارفنا لان الجلطة جات في مركز الادراك
بقعد معاه وبيناديني باسماء كتير الا اسمي
بس انا مش زعلان
لان زي ماقلت او قال الراجل
هوه مش عارفني لكن انا عارفه
وكفاية لحسن دموعي خلاص
تحياتي

غمض عينيك said...

بجد بجد جميلة
مشاعر الحب دي حلوة اوي ولو كل واحد حافظ على الحب في قلبة من غير ماينتظر من الطرف التاني المقابل دنيتنا دي هتبقى حلوة اوي

تحياتي ليك
اول زيارة
محمد سمير

3abdo me7tas said...

واحدة من الناس
انتى فين يا بنتى محدش شافك من زمان يعنى اولا انا زعلان انك مشيتى كده علطول ومش علقتى انا عارف ان الحكاية ممكن تكون فكرتك بحاجة زعلتك بس انا عامل المدونة ليه ها اقولك ليه عاملها عشان نفتح قلوبنا لبعض انا بحكى اللى فى قلبى وننفسي الناس كلها تحكيلى على اللى فى قلبها صدقينا كلنا هنستريح وانا مرة عليا موقف لواحد عجوز كان عنده الزهيمر صدقينى انا وقتها مكنتش عارف اضحك ولا اعيط كفاية
..........
احمد الحسينى
شكرا على زيارتك ليا لاول مرة ويا ريت تتكرر وبتاسف انى فكرتك بحاجه زى دى بس فى الآخر نقول الحمد الله على كل شيئ يا مان ومش عايز نشوف دموعك كفاية الدموع اللى راحت زمان ربنا يشفيه ويرحمه يا رب العالمين
...............
محمد سمير
ويا ريت مش تبقى آخر زيارة ونشوفك تانى يا مان

only spot said...

قرأت يوما عباره ترن فى سمعى دوما
الحب هو محرك الحياه وليس هو الحياه
نعم ان اردنا ان تستمر حياتنا فلابد ان نبحث عن من يحركها وهو الحب مع العلم ان الحب مشروط معه الاخلاص والوغاء حتى يستمر
الحب باقى ما بقيت الحياه ولذا ستجد يوما فى طريقك ومن يرغبون الحب الحقيقى وليس الحب العابر ولكن هل انت مستعد ان تخلص لمن يحبك بحق
لا بد ان تجد الاجابه داخلك حتى تستطيع ان تجد الحب

Doba said...

للحب مذاق خاص جدا لمن يعيشون به وله
حب الله وحب الحبيب وحب الأقارب كلها درجات مختلفة من الحب

انا برده عاوزة من ده - بس الشخص اللى يقدر يعمل زى الراجل ده فين

الواحد معندهوش المقدرة انه يبادل الحب بالشكل ده وخاصة الرجل الشرقى - ضغوط الحياة والمسئوليات وطريقة التربية مش بتخليه يحب ويقدر الحب كده وخاصة بعد الزواج

شكلى نكدية بس انا شايفة ان ده الواقع من خلال الاشخاص اللى حولى بس انا واثقة ان فيه أمثلة كتيرة منهم

يارب يرزقنا بمن نحب وأعتقد أن أسح حب هو الحب فى الله

تحياتى--- هبة

همسات دافئه said...

طب أنا جايه أصالحك أهوة
بص ياسيدى الحب دا فعلن موجود وخاصه مع الناس الكبار دول أنا اكتشفت ان كل يوم بيمر عليهم بياخد من عمرهم وبيزود فى حبهم أنا أكتر اتنين بيحبوا بعض شوفتهم لحد دلوقتى جدى وجدتى ربنا يخليهم لبعض يارب
أحكيلك حكايه تانيه مره قريتها كان واحده عجوزه برضه جالها مرض جامد ودخلت فى غيبوبه واستمرت تلت شهور وكل الدكاتره كانوا خلاص يئسوا من حالتها جوزها مقدرش يتخيل حياته من غيرها راح انتحر وهو ياعينى انتحر من هنا وهى فاقت من هنا
هههههه عملت فيه فصل
ومن العشق ما قتل ياأخى
يالا سلام بيتهيألى مبقتش زعلان خلاص:)

3abdo me7tas said...

only spot
فعلا الحب هو محرك الحياه ولازم يكون فيه شروط كمان اكتر من اللى انتى قلتيها
وأنا بقولك انا مستعد أن أخلص لمن يحبنى والله على ما اقوله شهيد
أنا بجد نفسي أحب بجد وأتحب من واحده تعرف قيمتى واحده تقدر الحب اللى احبه ليها
.........
هبه
طبعا الحب درحات فحب الله وحب الرسول صلى الله عليه وسلم فى المرتبه الأولى من الحب الموجود فى قلوب كل مؤمن
وبلاش يأس بقى يا بنتى فيه ناس كتير ممكن تحب الحب اللى احنا شايفينه فى القصة دى منهم أنا :) انا عارف انك بتضحكى بس صدقينى فيه ناس لما بتحب بتحب بجد وده اللى بيتحب بجد....
آمين يا رب العالمين
..........
شيماء
مين اللى قالك انى هزعل منك انا ازعل من الناس كلها الا شيماء يا جدعان ايه رايك بقى فى الكلمتين دول :) انا كنت زعلان عشان معجبنيش كلامك فى الاول حسيت ان كان فيه حاجه مضايقاكى يا بنتى افتحى قلبك لشخص معين بالنسبة ليكي واحكيله على اللى فى قلب ممكن تفهمك او يفهمك ودماغين تفكر احسن من دماغ واحده :) يا رب تكونى كويسه بس
اما بالنسبة لجدك وجدتك ربنا يديهم طولة العمر آمين يا رب العالمين
والقصة التانية اللى انتى قلتيها إظاهر الراجل كان متفرج على فيلم روميو وجوليت فقال نجرب الحيلة دى بس فشلت :) ربنا يرزقك بابن الحلال يا بنتى اللى مش تحتاجى حد بعده ابدا
آمين يا رب العالمين

و القادم....أجمل said...

الله علي الوفاء

و الحب ,, الإخلاص

قصةةة رائعةةة جدااا

شكرا علي نقلك المميز جداااااااااااا

3abasya wa7ed said...

يارررررررررررررررريت والله ياعبده

لانى بحب نفس الحب دا

جزاك الله كل خير على البوست دا

عرفتنى فعلا قيمة مش كنت واخد بالى منها
وافضل احتفظ بيها لنفسى

وشكرا
على البلوج وعلى البوست الهاااااااااايل

3abasya wa7ed

Anonymous said...

ابتسم الرجل وهو يضغط على يدي وقال: هي لا تعرف من أنا.. ولكني أعرف من هي

حرام عليك بكيتني بجد نفسي كدة

Desert cat said...

يا الله معقول لسه فى قلوب بالشكل ده
حتى يا مامنة للرجال
الراجل ما يصدق مراته يجرى لها حاجه علشان يروح يتجوز عليه
وحياتك يا محمد فين عنوان الراجل ده
اصل هو ده اللى فيه المواصفات اللى بتمناها
شاب بيلعب فى التمانين وطيب وحنون
وكمان قلبه مليان بالحب

3abdo me7tas said...

والقادم أحسن

لا شكر على واجب

..............

عباسية واحد

ربنا يوفقك يا رب
ويكمل حبك على خير يا رب العالمين

3abdo me7tas said...

روح

كلنا نفسنا كده يا روح
ربنا يكرمك بابن الحلال آمين يا رب

...........

Desert Cat

لالالا انتى مش بتدور على واحد فى الثمانين من العر عشان الحنيه اللى هو فيها انتى عايزة تغتنى بسرعه وتورثى
:P
وراكى وراكى