Tuesday, June 19, 2007

بجد مش عارف

أنا مش عارف أقول ايه بمعنى اصح مش عارف اكتب ايه مش لاقى حاجه اقولها آه مش تقولولي مبروك :) مش أنا دلوقتى بقيت مدير المزرعة اللى انا فيها أصغر مدير مزرعة هنا لول تخيلو مدير مزرعة عنده 24 سنه وماسك مزرعة 2000 راس بس بجد مسئولية جامدة جدا بس انا مبسوط اهو الواحد بيتعلم الحمد الله على كل شئ أنا لسه تعبان روحت عملت تحليل دم تانى الدكتور قالى لسه نسبه الفيرس عندك عالية وادانى حقن تانى انا مش عارف هخلص من ده امتى انا تعبان اوى بجد الحقن مقرفة سواء كان الوجع بتاعها او تأثيرها أنا سمعت ان الواحد لو اخد منها كمية كبيرة هيأثر على السمع هو الواحد كان ناقص بس يا ربى سواء كان نفسي او جسدي المهم نفتح فى موضوع تانى انا مقلتش ليكو عن دموع التماسيح انا عايز اعرف ليه سموها دموع تماسيح عشان لما تشوف التمساح فى الميه تلاقيه بيدمع يعنى هو كده طيب ليه وصفوها للانسان بكده ولا عاملة زى اللؤلؤ (اللؤلؤ : دموع لامعة سقطت من أعين النساء ولم تستطع ملوحة البحر إذابتها ) بالنسبة لدموع التماسيح انا شوفتها فى عنين واحده كانت غالية عندى لما شوفت دموعها فى آخر مرة كنت معاها بقولها بلاش دموع بتقولى انا برضه عندي احساس وبحس هههههههههههههه لول ساعتها والله انا كتمت الضحكة جوايا قلت فى نفسي بتحسي ازاى لو انتى بتحسي فعلا كنتى حسيتي بالنار اللى جوايا لما بشوفك بتقطعى فى قلبى يبقى فعلا لؤلؤ ولا تماسيح :) . فاكرة لما قلتلك انا تعبان محتاجك جنبى يا (س) فاكرة ياما قلتهالك وانتى ولا هنا سبتينى مرمى وسيبتى الدنيا بتنهش فى قلبى المجروح ولا المنظر اللى عمرى ما هنساه مع انى بندم انى عملت كده لما كنا مع بعض آخر مرة واتصل بيكي قبل ما اركب القطر وانتى بتبصى للرقم بتاعى على الموبايل بتاعك وبتوريه لصحبتك بكل استهتار وحسيت من المنظر انك بتقولى فى نفسك هو بيتصل تانى ليه مش خلاص خلصنا ما تغور بقى يا اخى باتصالاتك دى مش عايزة اسمع صوتك او اشوف وشك تانى صدقينى فى اللحظة دى انا انهرت بجد و احتقرت نفسي انى اتصلت بيكي كنت عايز اشوفك واسمع صوتك لآخر مرة فى عمرى حزين قلبى حزين انه عرف قلب مش يقدر حبه فالعقل له ألف لسان .. والقلب له لسان واحد بس وأنا مش قادر أتكلم يعنى انا غلطان انى معملتش زى الناس وأقول لها أنتي أجمل امرأة في العالم فتصدقني وبعد كده أتعامل معها كأي امرأة . انا عارف انى الغلطان وهبقى احط محادثة ليا معاها عشان تعرفو انى فعلا انا اللى غلطان :) أنا مش عارف مين الظالم دلوقتى على رأى المثل كثيراً ما تكون نصرة الظالم أشد قسوة من ظلم الظالم لمن ظلمه. انا مش عارف انا بتكلم عنها ليه تانى يمكن عشان انا حلمت بيها امبارح طيب ليه انا حلمت بيها تانى مش عارف يا ريت تسبينى فى حالى انا حاسس ان ربنا هيوفقنى مع واحدة تقدر حبي ليها قريب ان شاء الله وزى ما سمعت قبل كده من لا يحلم بالحب ولا يحب أن يحلم .. إذا إنه لا يحيا!! انتو عارفين الانسانة اللى هتكمل معايا بقيت حياتى صدقونى هخليها تعيش باذن الله اجمل واحلى ايام فى حياتها ويا رب يجعل يومي قبل يومها لانى مش هقدر اعيش من غيرها للحظة واحدة لانى عارف باذن الله ان ربنا هيوفقنى مع واحده عارفة ربنا واحدة صالحة وجميلة وذرية صالحة باذن الله فالحرب الوحيدة التي احترمها هي (حرب طرواده) فقد كانت من أجل امرأة جميلة :) وربنا يسامح الجميع بس انا مش هقدر اسامح مش هقدر اسامح لما الاقى انسان علمته كل حاجة واديته كل حاجه بيضربنى فى ضهري بسكينه تلمة اوى لغاية ما قسمت قلبى نصين :) ربنا يسامحها فى الآخر بقول انا دلوقتى حاسس انى هوصل باذن الله وربنا يوفق الجميع :) . مع انى مبحبش الكدب و (س) كدبت عليا كتير انا برضه كدبت عليها لما كنا مع بعض فى آخر مرة قلت ليها انى سامحتك آسف يا (س) انا بدعى من ربنا انه يسامحك بس أنا عمرى ما هقدر أسامحك سلام :) .

14 comments:

Noony said...

وزى ما سمعت قبل كده من لا يحلم بالحب ولا يحب أن يحلم .. إذا إنه لا يحيا!!

ليه كدة بس؟...طيب والناس اللي مش بتحلم أصلاً، تولع في نفسها يعني ولا اية؟

بص...أنا لأول مرة أقرأ مدونة من أولها لآخرها كدة..بس مش عارفة المدونة شدتني أوي ويمكن اللي شدني أكتر انها واقعية أوي وانك بتتكلم بصراحة أوي وألمك كبير أوي

بص يا محمد، ربنا يفك كربك يا رب ويرزقك الوزجة الصالحة اللي ترضاها دنيا وآخرة يا رب

أنا مش هقولك انساها، لأن صعب..أنا هقولك حاول تتناساها..ودة سهل جداً..وانا شخصياً مجرباه

ايه حكاية الفيروس اللي عندك..سلامتك 1000 سلامة
ربنا يتمم شفاك على خير يا رب

حاول تفتكر حاجة مفرحة وتكتبها
افرح وحاول تفرح
ربنا يفرح قلبك دايماً يا رب

:)
نوني

3abdo me7tas said...

اهلا بيكي يا نونى وأنا ليا شرف كبير إنك تدخلى عندى فى البلوج
أنتى عارفه ايه المشكلة آه أنا بحاول أنساها أو أتناساها بس كل ما يحصل آلاقى حاجه تيجي وتفكرنى بيها طيب اعمل إيه مش عارف
أما الفيرس اللى عندي فهو مرض نادر شوية ومش مضر لو فيه عناية بيه باذن الله هو مزمن بس على فترات بعيدة شوية فمتقلقيش الحمد الله اهو الواحد لسه بيتنفس وشكرا على سؤالك
ويا ريت تشرفينى علطول فى البلوج
شكرا ليكي

Noony said...

أنا نسيت أقولك مبرووووووووووك
يا أصغر مدير مزرعة
:)

متقلقش...هتزهق مني من كتر ما هابقى موجودة إن شاء الله

:)
نوني

3abdo me7tas said...

لالا متقلقيش من الناحية دى انا مش بزهق اساساً
نورتينى

Anonymous said...

الف مبروك يا اصغر مدير
ربنا يوفقك فى شغلك ان شاء الله

حاول تنساها اكيد هى كمان بتتعذب .. ربنا مابيسيبش .. و فكر فى مستقبلك انت دلوقتى ما شاء الله بقيت سياده المدير

حاول تنساها و سامحها .. ده ربنا بيسامح انت اكيد قلبك طيب و هتسامحها

رينـــــــــــا said...

السلااااااام عليكم
اولا اسفه جدا والله على تأخيرى عن التعليق فى اول بوست بجد ظروف غصب عنى وكنت منقطعه شويه
بس صدقنى لازم لازم هناقشك فيه بس بستأذنك تستنى عليا شويه

بالنسبه بئا للبوست دا
محدش بيموت من غير حد وقصتك يمكن مرت على شباب وبنات مصر كلها
هون على نفسك
انت مكن تكون حساس وبتكبر المواضيع جواك ...بس صدقنى اتعلم حاجة ان اللى ميقدركش انت كمان متقدروش
وبعدين اكيد سيتك مش ملاك يعنى اكيد كانت ليك غلطات معاها ادت الى تصرفها دا
وفى الحاله دى المفروض نسمع من الطرفين لان اوقات كتير بيكون الظالم فاكر نفسه مظلوم والعكس
وبما ان دا اعتقد صعب اوى هحاول واكون حياديه
واقولك التمس ليها العذر اكيد فى ظروف وصلتها لتصرفها دا
ولو مفيش ظروف وهى اتصرفت كدا لانها زهقت مثلا وعايزة تقطع العلاقه
يبقى لازم تقول الحمد لله ان ربنا نجاك ومتجوزتهاش مثلا
لانها كان ممكن تبيعك فى لحظه فى الاخر
انا مش بحكم عليها انها غلطت لانى مش سمعت اى حاجة منها وسمعت منك انت بس
ودا المفروض غلط
بس انا قلت هجاول اكون حياديه

بالنسبه ليك انت جميل ان عندك امل والمفروض انك اتعلمت من تجربتك دى وعرفت ايه الصح من الغلط
والمرة الجايه تحسن الاختيار ان شاء الله ومش يبقى فى الم ولا ندم ولا قلب محطم

اهم حاجة تركز فى شغلك لانه مسئوليه طبعا كبيرة جدا ولازم تكون ادها وتنجح فيها لان دا اللى هيخلى نفسيتك تسترح وتحس انك عملت حاجة كويسه ونجحت فيها تعوض ألمك فى الموضوع التانى

وان شاء الله ربنا يعوضك عنها بواحدة احسن بس انت تكون بئا المرة دى كويس بجد وتحافظ عليها

اهم حاجة انت هون من على نفسك وبص ليها من منظار تانى ان اكيد الخير مكنش فيها
واكيييد ربنا شايل ليك الافضل
ومش تزعل على الوقت اللى ضاع معاها لانك اكيد استفد رغم انك اتجرحت بس اكيد اتعلمت حاجات جديدة تنفعك فى حياتك

وسامحها وادعى ان ربنا يوفقها با اللى يسعدها
مهما كان فى يوم كانت حبيبتك
والحب تسامح حتى لو هى مش ليك سامحها علشان ربنا يسامحك لو انت ظلمتها فى حاجة

طولت عليك اوى معلش استحملنى
وهرجع تانى اناقشك بردوا فى اول بوست لانه مهم اوى
تقبل تحياتى :)

3abdo me7tas said...

انا بشكركم ان الموضوع كان ليه اهمية عندكم
إلى واحدة من الناس
الله يبارك فيكي يا رب أنا من ناحيتى بحاول أنساها بجدلاكن من ناحية عذابها يعنى متخافيش هى عايشة دلوقتى قصة حب مع حد لقت فيه حاجات مكنتش فيا :) أما من حيث انى اسامحها لو انتى مكانى وشوفتى هى عملت معايا ايه مش هتقولى كده ابدا
شكرا لمرورك ونشوفك علطول
..............................
رينا
انا سعيد جدا بوجودك هنا
أولا ربنا يعدى ظروفك على خير باذن الله
ثانيا بالنسبة ليا آه انا بعترف ان زمان كنت وحش اوى معاها كنت حابسها يعنى اقولها متروحيش مكان كذا متعمليش كذا كنت خانقها فعلا كنت مش بخليها تعمل حاجه حتى ولو بتحبها لاكن هى برضه غلطانة ومشتركة معايا هى ليه مش قالتلى يا محمد انت كذا وكذا مش تسيبنى لوحدى كده انا الحمد الله اتغيرت كتير اوى بعد الجيش والحمد الله للأحسن براى ناس كتير فيا وأنا حاسس انى بقيت احسن من الأول كلمتها قلتلها ادينى فرصه تانية انا بحبك ومش عايز أخسرك ولا حياه لمن تنادى
فيه حاجه كمان كانت صعبة عليا اوى اوى اوى جيت بعد سنه وشهرين من انفصالنا ولما كلمتنى قالت انها بتحبنى بس خايفه انى مش اسامحها ولسذاجتى صدقتها فات يومين بالظبط وكانت رجعت زى الأول طيب ليه عملتى فيا كده دا انا سامحتك بعد عذاب كبير اوى سامحتك بعد ما عرفت انك حبيتى حد غيرى فى فترة انا كنت محتاجلك فيها اوى وانتى مكنتيش جنبى كنتى مع حبك التانى ليه بعد الحب اللى انا اديته ليكى تعملى فيا كده
آسف آسف بجد للإطالة بس فيه كلام كتير اوى نفسي اقوله بس مش عايز افتكر آسف بجد

3abdo me7tas said...

أنتو عارفين أنا ممكن أسامحها إمتى ؟
فى حالتين
الأولى إنى أنساها بجد
الثانية إنها ترجع ليا تانى وتكون البنت بتاع زمان
مش عارف ده اللى حاسه دلوقتى من ناحيتها لإنها صعبانة عليا للإنى حاسس إنها فى مشكلة ومحتاجه حد جنبها سبحان الله أنا لسه بحس بيها بعد كل اللى عملتو معايا مش عارف ليه
:(:(

Noony said...

أو في حالة تالتة
انك تلاقي انسانسة طيبة تنسيك كل حاجة وتبقى هي دنيتك
ومتهيألي دة الحل الأوقع في حالتك

بس بالراحة على نفسك شوية
ولو تقدر تساعدها في المشكلة اللي فيها ممكن تساعدها من بعيد لبعيد من غير ما تعرف وتاخد انت الثواب

"وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ" (فصلت : 34 )

لكن لو مش هتعرف...بلاش أحسن..سيبها تتصرف وتحل مشاكلها بنفسها

كدة كويس؟
وبطل سجاير..ربنا يهدي
انت عارف مصير اللي بيلعب بالكبريت حص له اية؟ لسع نفسه بالنار
ماشي؟

ربنا يصلح الأحوال
:)
نوني

Unknown said...

يوم ماربنا يوفقك وتلاقي اللي تستاهلك هتلاقي نفسك سامحت س من زمااااااان
مش بس سامحتها لأ نسيتها

3abdo me7tas said...

نونى
الله أعلم بس فيه حاجه أنتو عارفين انا مش عارف أسامحها ليه لأنى شوفت كتير أوى منها كتير أوى بجد أنا مش عايز بجد أنزل القصة كلها عشان تعبت من القراية فيها
..........
fanan ha2eer
شكرا لزيارتك الأولى ليا
على كلامك ممكن وممكن لا
الله أعلم

همسات دافئه said...

ان شاء الله هايعوضك بالى تستاهلك وتستحق حبك مش كل غلط هانقدر نسامح فيه مش الدموع بس الى ذى اللؤلؤه الحب كمان لو الى رماها بكل قسوه وكسرها عايزنا نسامع بيقى ياريت يجمع الفتات ويرصه من جديد ويرجعه ذى ما كان من غير ولا شرخ لو قدر يبقى ساعتها من حقه يطلب السماح

3abdo me7tas said...

صديقتى واحدة من الناس
شكرا لاهتمامك بالموضوع :) بالنسبة لإن الواحد يسامح اللى جرحه مظنش إن فيه إنسان سامح قبل كده حتى لو هو قال أنا سامحته خلاص بس من جواه مش راضى عن كده تفتكرى ليه عشان كرامته راحت عشان حبه وأحلامه راحت عشان كل تفكيره بالمستقبل راح هى كانت حياتى كنت كل يوم بفكر فى حاجه جديده نعملها سوا مع بعض فى المستقبل كان كل يوم حلم جديد لبكره إديتها كل اللى عايزاه كنت بحرم نفسي من كل حاجه عشانها وهى عارفه كده كويس أنا مش عايز أفتكر أكتر صدقينى بتعب :) أما بقى بالنسبة لكلامك لو المكسور إتجمع تانى من غير ما يبان عليه ولا شرخ فده من المستحيل
يا ولدى لا تبكى على اللبن المسكوب
شكرا لزيارتك ليا نورتينى بجد ويا ريت أشوفك علطول فى البلوج

Anonymous said...

السلام عليكم يا محمد
انا بجد مش عارفة ابتدي منين
اصل انا مش مصدقة ان في ولد في النيا ممكن يحب الحب ده كلهويكون عنده الاحساس ده يااااااااه اصلي كنت متخيلة ان ده حاجة خاصة بالبنات بس يعني الحب الجامد ده مش عارفة يمكن لاني ما حبتش قبل كده
علي العموم انا اللي دفعني ان اقري كلامك اني انا كمان حاسة بوحده شنيعة ونفسي اوي اتكلم مع حد وحد يرد عليا لاني تقريبا بدات احس اني هاتجنن من كتر السكوت والوحده هي حالة غريبة كده بتمر عليا احيانا بس طولت اوي ربنا يفك كربنا جميعا
بس بجد اسمحلي اعبرلك عن مدي اعجابي بشعورك الجميل ومدي قدرتك علي العطاء واعبرلك كمان عن اسفي علي عدم تقدير الانسانه اللي قلبك حبها لحبك
هو الانسان كده يا محمد ما بيعرفش قيمة الحاجة الا لما بتروح منه
ما تزعلش واوعي تفقد الثقة في نفسك
اتعلم من الماضي
واهم درس المفروض تتعلمه انك تتوقع ديما اسوء الاحتمالات وتدرب نفسك علي تحملها واللهي لو حصلت ان كنت كده كده متوقعها ماحصلتش هاتفرح
وبخصوص نسيانها ما اعتقدتش ان حد حب الحب ده كله يقدر ينسي بسهولة من راي انك لازم تقابل حب جديد عشان تنسي الحب القديم بس المرة ديه يكون حب حقيقي من طرفين بيقدروا بعض
ربنا معاك يا محمد
ومعاي انا كمان ويفك كربي
والف الف مبروك علي الترقية الجميلة ديه
شفت ربنا كريم ازاي صحيح بيقطع من هنا ويوصل من هنا

والف سلامة عليك وربنا يتم شفاك علي خير

مع خالص تمنياتي لك بالسعادة والتوفيق لك مني كل التقدير والاحترام