Sunday, March 30, 2008

الجزء الثانى

بسم الله الرحمن الرحيم

وصلنا مركز التدريب طبعا كل واحد جايب معاه أكل وحاجات كتير واللى البيت عامل لابنه أكل بالهبل عشان جيش وبتاع
بس انا مكنتش متعود على كده أساسا
لقينا الظباط والصف ضباط بيقولو كل واحد معاه أكل يحاول ياكله او يرميه لان ممنوع دخول أى أكل فى المركز
طبعا كان موقف جامد كل واحد قاعد فارش قدامه الأكل وهات يا أكل مع ان الناس كانت شبعانه بس يقولو أهو احسن ما نرميه
انا الحمد الله فى اليوم ده مكنش ليا نفس لأى حاجه
مش عارف ليه
يمكن عشان دخلت الجيش
عادى ما اى واحد معرض انه يدخل الجيش
ولا يمكن عشان اول مرة يبعد عن حبيبه ومش عارف يكلمه او يطمن عليه مش عارف بجد
المهم
قعدنا لغاية المغرب كده وقالو كل واحد ييجى عشان ياخد حقنتين قال ايه ان الحقنتين دول هيحمو الواحد من جميع الأكراض اللى الواحد ممكن يشوفها فى الجيش لمده 6 شهور طبعا عادى أخدت الحقنتين فى دراعى وعلى البركة
قعدنا لغاية الساعه 2.30 بليل مستنيين دورنا فى استلام المخلة
وطبعا محدش يقولى يعنى ايه مخله عشان نزعلش منه
مش هطول عليكم ومش هقولكم اد ايه الواحد اتخنق من الانتظار لغاية ما نستلم المخلة دى
بس الحمد الله استلمنا وودونا على عنبر عشان ننام
وصلنا بالظبط الساعه 4.30 العنبر طبعنا انا نمت بهدومى مقدرتش اغير وغير كده اى حاجه فى اى حاجه المهم انى لقيت سرير وخلاص يا عم
الساعه 5.30 الفجر يعنى الواحد غمض عنيه نص ساعه بس بالظبط
يلا كله يجمع عشان طابور اللياقة
لياقة ايه يا جدعان اللى بتقولو عليه انا عايز اناااااااام
ولا حياه لمن تنادى
ومن ساعتها انا اكتر مده ممكن انامها لغاية دلوقتى والله 5 ساعات بالظبط مهما عملت
طبعا مكنتش اعرف حد لسه وكان العنبر بتاعى كان الفصيلة السابعه وكان كله من الغربية وكنا حوالى 6 او 7 من المنصورة وبقيت الأربعين من الغربية من مناطق متنوعه يعنى
:)
تصنيف المجوعات فى الجيش عشان محدش يتكلم كتير
الجيش بعده الفرقة بعده اللواء بعده الكتيبة بعده السرية بهدع الفصيلة بعده المجموعه

اليوم المعتاد لمركز التدريب
بنصحى الصبح طبعا والشمس أساسا لسه مطلعتش بقعد نجرى وبتاع وهبل فى الجبل اى حاجه فى اى حاجه ونقعد نعمل عملية نظافة فى المركز زبالين يعنى
نروح نتشطف ونغير هدومنا
الفطار
وبعدين نظبط العنبر عشان بيتفتش علينا
وبعدين طابور الصبح وطابور الثبات
ييجى بعد كده عساكر بس اقدم مننا مش فاكر اسمهم بصراحة يعلمونا حاجات ملهاش اى برناج فى اى حاجه ومش فاكر نعمل ايه تانى وبعدين الغدا وراحة وبعدين الساعه 5 طابور الهتاف عشان بس نغير الوجهه بتاعت الشمس الصبح الشمس بتبقى فى اليمين فالنص اليمين يبقى أسود وفى الهتاف الشمس تبقى فى الشمال فنكمل لون البشرة بالأسود الخالص بقى وده اللى استفدته من طابور الهتاف
وبعدين راحه بقى وعيش حياتك
طبعا انا كنت بنام قبل الفراخ مش معاها والله من التعب واللى كنت بشوفه كنت بنام الساعه 10 بليل
المهم نخش فى الموضوع
كنت تعبان اوى اوى مش تعب جسدى لا
تعب نفسي
كل يوم بيمر عليا بكون مش مصدق من اللى بيحصلى ده
غير كمان بعدى عن الإنسانه اللى بحبها ومش عارف عنها اى حاجه
غير حكم النفس على النفس
مع انى كنت بنزل كل يوم خميس أجازة ونيجي الجمعه بليل بس بس
مش عارف
على العموم كفاية كده لانى طولت اوى انا قلت لكم النظام والبوست الجاى هيبقى بقى بأحداث حصلت ليا فى مركز التدريب غير النظام اللى شوفته وهقول بكل صراحة اللى حصل


16 comments:

همسات دافئه said...

ياساتر يارب
دا انا حاسه انك قفلت البوست عشان مش عايز تفتكر كل حاجه مره واحده:)
واضح فعلا ان نفسيتك كانت سيئه جدا
يالا فى انتظار الأحداث:)
تحياتى
شيماء:)

Noony said...

جبت الصورة بتاعت البوست اللي فات من فين؟
:D

الجيش بهدلة صحيح
ربنا ما يعودها عليك أيام

ازيك يا محمد؟
شكراً على السؤال

:)
نهاد

Empress appy said...

والله النظام حلو يا عالم زعلانين ليه احنا كنا فى معسكر فى ابو قير كنا بنعمل كده
عاتى يعنى بنات
حلوة يا بطل كمل

د/اجدع بنوته said...

ياعينى ياذكرياتك

ده انت مش ناسى حاجه

بس والله نظام حلو جدا

ياريت بقى يكون ماشى زى ماهو مكتوب كده

فى القلب said...

ربنا معك
فعلاً ضغط نفسى قاسى
بس أعتقد أنه بيصنع رجال حقيقين

عبده الرايق said...

كنت بتنام قبل الفراخ
الساعه 10 باليل
ايه ده ؟؟؟؟؟؟؟؟
هو ماكنشى فى نايت بارتى

رحيق الحب said...

يااااااااه ايه العذاب ده انا بصراحة مفيش حد اقابله ويتكلم عن فترة الجيش الا بصراحة بكل خير بس بالشقلوب
هاهههههه بس الكل بيجمع انها فترة لابد منها واهو برضو بتعلم الواحد حاجة او بيطلع منها بحاجة بس هوا شر لابد منه
معلش يا محمد المهم انها فترة عدت بمرها وحلوها بس حاول تنسى الحاجات المرة واللى اثرت فىنفسيتك ومن ضمنها حالتك العاطفية اللى كنت فيها وقتها

3abdo me7tas said...

همسات دافئة

بصراحة يا شيماء أنا مش عايز أفتكر ولا لحظة من الأيام دى بس مش عارف بحب أحكيها ليه
يمكن بحب أرجع للأيام دى
انا عارف ان كلامى متناقض بس عادى كبرى دماغك
:)

.............................

Noony

الصورة بتاعت البوست اللى فات من على السيرش طبعا
انا الحمد الله تمام يا نهاد
شكرا انتى على السؤال

3abdo me7tas said...

Appy

نظام حلو
دا عثل مش حلو
ما انتى لسه مشوفتيش ايه اللى بيحصل بعدين
وثانيا لو جيتى بصيت هتلاقيه صعب فى حالة واحده
ان الواحد لما كان قبل الجيش كان بيصحى براحته وبيعمل اللى هو عايزة كده يعنى
لاكن مرة واحده تدخلى قفش كده بالنظام ده مش عاطفى بالمرة
على فكرة احلى حاجه كنت بحبها وانا صغير المعسكرات دى

..........................

د / أجدع بنوته

آه ما هو اللى ايده فى النار مش زى اللى إيده فى الميه
ما انتى مشوفتيش حاجه عشان كده بتقولى نظام حلو
مش قلت نظام عثل

3abdo me7tas said...

فى القلب

أولا اهلا بيك اول مرة فى البلوجر
ثانيا هو ضغط نفسي رهيب فوق ما تتخيل
ثالثا مين اللى بيصنع رجال حقيقيين ده
بص يا مان
الراجل راجل من يومه مش من بعد الجيش

.....................

عبده الرايق

نايت مين يا عم انت
دا انت صحيح خواجه متركب بالعكس
يا مان النوم مكنش بالمزاج
النوم كان بالأمر
غير كده انت أساسا بتنام غصب عنك من التعب

3abdo me7tas said...

رحيق الحب

ازيك يا هالة أخبارك ايه
انت فين من زمان وازيك وازى اسلام يا رب تكونو بخير

هو انتى لسه شوفتى حاجه عشان تقولى الكلام ده
لسه التقيل جاى ورا
ههههههههههههه
هى فعلا الحالة النفسية والعاطفية اكتر حاجه أثرو فيا وهنعرف ازاى كل ده حصل

Muslima said...

فكرة البلوج حلوة اوى انك تكتب وتحكى اللى جواك وتسمع وتشارك اصحابك والناس فى اللى مضايق وفى اللى وجهته


وخطوة جيدة جدا التوقف عن التدخين واستمر و ربنا يوفقك

مع تحياتى

عروسة ننوسة said...

تحياتى لك

S H A H said...

فينك يا اعز الناس؟؟؟

Ehab said...

انت يا واد قافل الكومنتس ليه بقى
وبعدين فين اللي قلتلي عليه هيكون يوم الخميس
واد انت اظهر وبان عليك امان وقولي حصل ايه

ابقى طمني عليك
اخوك ايهاب

سلاااااااااااااااااااااااااام

Khadieja Eshra said...

عبده انا هعلق هنا بما انك مسبتش مساحة للتعليقات فى اخر بوست ربنا معاك ويساعدك تبطل السجاير خاااااااااااااالص و مترجعلهاش تانى ابدا
اه صح نسيت اقولك مدونتك جميلة قوى و دى اول مرة ادخلك بس مش هتبقى اخر مرة
ربنا يوفقك