Saturday, November 10, 2007

مش عارف

أنا بكتب دلوقتى البوست ده قبل ما أسافر بكره رايح الجيش استدعى مش جيش جيش يعنى
المهم
أنا تعبان أوى وأعصابى زفت مش عارف ليه
المهم
الاستدعى ده جاى عليا عشان يعكنن علينا ولا ايه مش عارف
عادى بقى الحمد الله
انتو عارفين ايه المشكلة
ان احنا مش كفاية دخلنا الجيش لا لازم يطلعو عين اللى جابونا ويجيبو لينا استدعى كل سنه وساعات مرتين فى السنه
ليه مش معنى الناس اللى بتاخد تأجيل محدش بيعبرهم خااااااااااالص ليه أنا عايز حد يرد عليا
الاستدعى ده عمل معايا حاجات كتير
أولها انى لما لقيت شغل خلاص وبدأت فيه جه الاستدعى وسيبت الشغل ومش عارف هعمل ايه لما أخلص هرجع تانى ولا ايه
النهاردة جالى تليفون من مكتب سفريات انى ليا سفر السعودية مهندس انتاج حيوانى
طيب أروح ازاى بكرة والاستدعى بكره
:D
انا مش عارف انا بضحك ليه على حظى
ولا على حطنا كلنا عشان احنا فى مصر او بمعنى أصح تحت حكم موجود فى مصر
ربنا معانا كلنا
إدعولى
إدعولى

37 comments:

Unknown said...

ربنا معاك و يعدي الجيش علي خير ان شاء الله
و ترجع تدون تاني و تلاقي شغل احسن من الي سبته

Ahmed said...

صلي على النبي واهدى كده
ان شاء الله يعدي على خير
وتلاقي شغل احسن
محدش عارف الخير فين
صدقني
محدش عارف الخير فين
ربنا معاك

shahy said...

معلش يا محمد
متزعلش نفسك قوي كدة
ربنا مش يبجيب حاجة وحشة
ومحدش عارف الخير فين

حاول ترضى بقضاء الله علشان ماتتعبش وربنا هايبقى معاك ويعينك ان شاء الله

ترجع بألف سلامة يا استاذ
نحن في انتظارك

خلي بالك من نفسك

سلام

Anonymous said...

ممكن أستغل المساحه دى واعمل اعلان صغير
16 نوفمبريا جماعه..مستنياكو يوم الجمعه الجايه الساعه 8 م..قاعة الحمكمة بساقية الصاوى
هانتقابل ونحضر حفلة لفرقة أيامنا الحلوه..واحده من اكبر التجمعات البلوجرية المهمه
تعالوا وقولوا للحبايب

Anonymous said...

السلام عليكم
خلي بالك من نفسك
لا اله الا الله

Anonymous said...

السلام عليكم
انا عارفة ان انهارده اول يوم ليك في الجيش وربنا يساعدك ويقويك واصبر وما تضايقش ان حصلك كذا موقف صعب ده بيكون امتحان من عند ربنا بيتليك بيه عشان يشوف مدي قوة ايمانك فياريت تصبر يا محمد وتصمد وذي ما قال ربنا في كتابه الكريم بسم الله الرحمن الرحيم واستعينوا بالصبر والصلوة وانها لكبيرة الا علي الخاشعين * صدق الله العظيم
لازم تصبر يا محمد وان شاء الله الفترة دي حتعدي علي خير بس اهم حاجه تخلي بالك من نفسك وتداوم علي الصلوة وقراءة القران فهما دول اللي حيفظوك وحيخففوا عنك .وابقي افتكرنا هناك لااله الا الله

November 11, 2007 9:58 AM

رحيق الحب said...

معلش يا محمد باذن الله ربنا هيعوضك من عنده باذن الله وان شاء الله ترجع بالف سلامه وترجع تكتبلنا من تانى بامر الله
المهم خليك قوى كل شئ مقدر ومكتوب

klmat said...

يا رب تكون بخير
وربنا يهون وتعدى الفتره دى
وان شاء الله كل اللى جاى يكون افضل
وحشتنا
تحياتى ودعواتى

و القادم....أجمل said...

ربنا يوفقك يارب
و يحفظك
ان شاء الله خير
ان شاء الله

تيجي بالسلامه بإذن الله

Eric Matt said...


استعن بالله ولا تعجز

ربنا حيوفقك ويكرمك يا رب

ان شاء الله كله خير لأن أمر المؤمن كله له خير وليس ذلك إلا للمؤمن

تحياتي من ماناساس البلد

Anonymous said...

ربنا يقدملك اللى فيه الخير

Anonymous said...

بعد السلام انا انسان معرفش دخلت البلوج ازاي بس اللي اعلرفه اني دخلته عن طريق النت وبرضه معرفش صاحب بس لقيت حزين وشايل همه دايما وشوفتكم انتم بتنصحوه وتسعوة ممكن اكتب اللي في قلبي **********

اولا انا اعرف انسانه كلمت واحد من خلال الاتصالات وكده يعني بتعده قريبها اوصديق فالموضوع اتطور الي ما بعد ذلك ........... وحصل اعجاب بس هو عمره ماشافه ولا هي شافته وهي فتنصحوهم بايه
صديقك الفرعون الصغير

Esmat said...

يا رب ترجع بالسلامة
ويرجعوك بسرعة
قلبى معاك ربنا يقويك
واسمع عنك كل خير
منتظرين رجوعك بالسلامة

mesh2dra said...

ماتزعلش نفسك
كل حاجة حتاخد وقتها وتنتهى
والاستدعاء مش حيستكر للابد

قدر الله وماشاء فعل
اللهم اجرني في مصيبتي واخلفني خلفا خيرا منها

ما قدر ان يكون سيكون
ولا تزعل نفسك

ومتخافش ياسيدي
مش حنسيب بلوجتك لوحدها

الله يعينك ويقويك

Unknown said...

والله بجد الاستدعا بتاع الجيش ده فعلا أنا باشوفه من أسخف الحاجات اللي بتحصل في بلدنا

لما الواحد يقضي فترة خدمته العسكرية عايزين منه ايه تاني مش فاهمة

الله يكون في عونك وربنا معاك

يمكن خير يمكن السفرية دي مش خير ليك ويمكن لما تطلع تلاقيها مستنية هي والوظيفة

ماحدش عارف الخير فين

ساعات احنا بنبقي شايفين اللي احنا فيه مش في صالحنا وهو بيبقي ترتيب من عند ربنا عشان خير كبير لينا

ربنا يوفقك

تحياتي

max.adams said...

ربنا معاااااك يا أخينا

الجيش علينا حق

و خيرها فغيرها ربنا يوفقك

3ala asm masr said...

ربنا يوفقك يارب يا محمد
وربنا معاك ان شاء الله
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم
تحياتى

Anonymous said...

بجد وحشتنا وربنا يوفقك ومنتظرينا كلامك عن الحياة في الاستدعاء

Anonymous said...

بجد وحشتنا وربنا يوفقك ومنتظرينا كلامك عن الحياة في الاستدعاء

غمض عينيك said...

معليش ياباشا
قدر الله وما شاء فعل
وبعدين ياعم
دا الجيش للرجالة

وحشتنا

mesh2dra said...

ها
ايه الاخبار
انا جاية اطمن على البلوج
نايمة
ومتدفية الحمد لله
وبتقفل الشباك عشان ماتاخدش برد

Anonymous said...

حمد لله علي السلامه نورت بلدكم دلوقت وكم ساعة انشالله حتنور البلوج كله مستنيين كلامك عن العفاريت وابقي خليننا نشوفك او او نلمح call me

3abdo me7tas said...

أنــــــــــــــــا جيـــــــت

Anonymous said...

كفارة ياراجل كل سنة وانت طيب

Desha said...

عشري حبيبي انتا عارف ان الجيش كدا
وكمان حكايه ان في ناس بتاخد تاجيل كتير ومع ذلك بياخدو الاستدعا بعض لما يأدوا الخدمه هقولك انا ليه علشان العسكري الواحد بيكلف الجيش في اليوم الواحد 136 جنيه شوف هو هيعد اد اه بأ حرام وليه منا اجيب الاستدعا ناس مدربه وكمان هيخلصوا الكانتين منتا عارف وكمان كفايه ان شوفتك هناك سيبك انتا

Desha said...

حمد علي السلامه يعشري يجماعه عشري طالع من الجيش شاويش ماشي يشوايش متنساش حركه القطه

3abdo me7tas said...

أنا مش عارف أقول ايه بس بجد انا فرحان جدا انى عرفت ناس زيكم بجد انا مكنتش اتوقع ان الاقى كل الردود دى بصراحة
بجد انا مش عارف ايه حتى وانا فى الجيش ناس كتير اتصلت بيا وبتتطمن عليا من يوم للتانى
بجد انا متشكر اوى ليهم لانهم كانو معايا فى أيام ما يعلم بيهم الا ربنا
أنا مش عارف من غيرهم كنت هعمل ايه
اما بقى ديشا حبيبي اللى كان معايا فى الجيش والاستدعى فده جديد يا رجالة على البلوجر يا ريت تدخلو عنده
عايزكم تشجعوه يعنى
وكمان انا ناوى أحكيلكم على اللى حصل معايا فى الاستدعى بصراحة خيال يا جدعان بس أستريح شوية وأشوف الشغل وهكتب كل حاجه

shahy said...

حمد لله على السلامة ياعم عبدة يامحتاس
يارب يكونوا اليومين بتوع الجيش عدوا على خير من غير عفاريت المرة دي

نورت بيتك ومطرحك وبلوجك

سلام وفي انتظار الحكايات

Esmat said...

ألف حمد الله على السلامة
نورت بلوجك تانى كان مضلم
و يا رب اخر الأحزان
وكل سنة وأنت طيب
و سيبك من البلد بقى وإطفش
و ربنا يكرمك دوما
ويحقق لك كل امانيك

شقاوة شعب said...

هههههههه

معلش قسمتك ونصيبك فى البلد دى

ان شاء الله تعدى ايام الاستدعاء بسرعة وربنا يكرمك بشغل احسن واحسن بعدها

دى كانت اول زيارة لمدونتك وان شاء الله مش الاخيرة

تحياتى
شيماء

Anonymous said...

ازيك يا عبده حمد لله علي السلامة اود ان تدخل مدونتي وتشوف اللي فيه وتزورني زي ما زورتك ونبقي اصدقاء ممكن انت واصحابك وادوني من فضلكم التعليق
www.bent-elfarana.blogspot.com

Anonymous said...

يارب تكون جيت بالسلامه
انا بس عاوزه اقولك حاجه صغيره كان المفروض تعرفها قبل كده

الكلام اللى انت بتكتبه فى البلوج عن الجيش و الحاجات دى اكيد هو ده السبب صح؟؟
انا كنت اعرف واحد كان بيكتب فى البلوج بتاعته بلاوى عن الجيش و جاله استدعا طبعا ده كان بسبب اللى بيكتبه فى البلوج
و طبعا هو مسح كل اللى كان كاتبه
يارب تكون بخير دلوقتى و طمنا عليك

Anonymous said...

عبرنا

Anonymous said...

ازيك يا عبده حمد لله علي السلامة اود ان تدخل مدونتي وتشوف اللي فيه وتزورني زي ما زورتك ونبقي اصدقاء ممكن انت واصحابك وادوني من فضلكم التعليق
www.bent-elfarana.blogspot.com

الشينيور said...

امين نسييت تقولي سلاموز

3abdo me7tas said...

انا عارف انى اتأخرت اوى اوى اوى اوى
بس والله الشغل مبهدلنى
وانتى عارفه يا بنت الفراعنه كده كويس
انى مشغول علطول
انا هحكى ليكم على كل حاجه دلوقتى

3abdo me7tas said...

سلام كبير اوى اوى اوى اوى لحودة باشا
الأستاذ الشنيور الكبير بتاعنا