Friday, August 31, 2007

يرجى عدم الدخول لأقل من خمس سنوات



يااااااه من زمان مكتبتش قصدى من زمان مدخلتش البلوج مش عارف ليه
يمكن عشان كنت مخنوق من الكمبيوتر كله ولا ايه المهم نخش فى الموضوع كده دغرى عشان محدش يتخنق لان الموضوع شكلة طويل

الأفلام الرعب فى حياتى

زمان والواحد صغير كان بيخاف من العفاريت وكل شوية وانا فى ابتدائى وانا قاعد مع أصحابى كنا بنقعد نحكى عن العفاريت واللى يقلف قصه من دماغه بقى ما هو محدش شاف العفريت ولا اى حاجه المهم وانا فى سنه 2 ابتدائى كان ليا واحد صاحبى خيالى قوى يعنى شوية يقول انا امبارح شوفت قطة براسين وبعديت اتقسمت نصين طبعا ساعتها كان لازم كلنا نصدق فعلا اللى حصل المهم طبعا انا عارف ان مفيش حاجه اسمها عفاريت ما عفريت الا الانسان انا مقتنع بالجن ان فيه جن مش عفريت آه ساعات بسمع ان اسم العفريت درجة من درجات الجن بس ربنا يبعدنا عنهم ويبعدهم عننا قبل ما أخش الجيش كنت ساعات بسمع أخبار عن العفاريت دى ويقولك دى صورة العفريت فى مجله خليجية وحكايات وحاجات من دى بس انا فيا حاجه ماشى عليها فى حياتى وهى متصدقش اللى تسمعه وصدق نص اللى تشوفو وانا هحكى اللى شوفتو
دخلت الجيش فى شهر 7 سنه 2005 طبعا قضيت الجيش عادى خالص

أول 3 شهور
كنت لسه فى مركز التدريب وفى ليلة كنت سهران انا وناس زمايلى حوالى كنا 4 وكان تانى يوم هنترحل لدهشور عشان كنا فى العرض العسكرى كنا بنسمع ان دهشور دى مفيش قبلها ولا بعدها يعنى ام الرعب فى الوطن العربى المهم قضناها حكايات رعب واللى يقول مش عارف كان فيه عفريته عندنا فى البلد وكانت بتاكل الناس و و و و حكايات كتير طبعا انا رايح انام الساعه 1 كدهوقلبى بينى وبينك مليان رعب العنبر كبير ومفيش اى مجال ان الواحد يستخبى :) قبل ما انام واحد صاحبنا راح الحمام عشان يشرب وبعدين لقيناه جاى بيجري الحقو الحقو قلت ايه يا ابنى عفريت قالى لا اسخم ايه فيه ايه قالى ان الحمام مليان دم قلت بس يبقى فيه عفريت أكل واحد ولا حاجة المهم روحنا فعلا والرعب بيدب فى قلب كل واحد منا ولقينا الحمام مليان دم المهم نمت عادى ولما روحت فى النوم ومرة واحده سمعت ضرب وناس بتتكلم بصوت عالى حرس سلالالالالالالاح امسك يا ابنى اجرى يا ابنى انا ساعتها قلبى وقع واتنفضت من على السرير مع ان باقى العنبر ولا حد سمع حاجه ولا قام المهم قلت يبقى فيه كلب دخل على عنبر حد وأكله كل حاجة بقى ساعتها كانت جايزة المهم روحت نمت تانى وانا مش عارف فيه ايه
ايه اللى حصل بقى
واحد كان معانا فى المجموعه بتاعتنا كان بيضرب برشام كتير فضربت فى دماغه انه يقطع نفسه بالموس وده كان سبب وجود الدم فى الحمام وفضل يجرى عايز ينط من على السور عشان كده العساكر الحراس جرت وراه لغاية ما مسكوه المشكلة مش فى كده المشكلة ان الواد ده بيجرى والدم بينزل منه بطريقة غريبة جدا المهم اتمسك ووادوه المسشفى وتانى يوم شوفنا كمية الدم اللى نزلت من الواد ودى آخرة اللى ميسمعش كلمة ماما تقولها أخد كمية كبيرة من البرشام اللى خليته كده روحنا دهشور كانت فى الصحراء الجرداء دهشور لا ميه ولا نور كانت فى مكان محدوف كده فى وسط الصحرا محدش عارف لها سكة المهم وصلنا مش اقولكم اننا كنا بنام فى مكان الكلب يقرف ينام فيه مليان فيران عملاقة وحشرات و و و المهم عادى بقى أخدنا عليها الله يحرقهم كنا فى آخر الجبل وكان الخوف من الكلاب لانى بخاف جدا جدا من الكلاب قاعدين بليل ولا بينا ولا علينا واحد فتح فى موضوع العفاريت تانى قلت بس احنا دلوقتى فى بيت العفريت نفسه يعنى هيجيبنا هيجيبنا متتصوروش ان كان فيه جامع بيأذن لوحده وفى اوقات مختلفه عن الصلاة كان فيه مكان محدش يقدر يهوب ناحيته عشان معروف ان فيه حاجات غريبة هناك وشوفو القصة دى كده كان واحد رايح يعمل زى الناس فى الصحرا ورا بعيد المهم وهو قاعد زى الناس بيبص جنبه لقى واحد قاعد جنبه بيسأله انت هنا من امتى قاله انا هنا من 73 ههههههه تخيل لو الموقف ده حصل معاك تانى موقف كان فيه بدو جنبنا وكده قالك فى يوم من الايان عسكرى اغتصب بنت من البدو فاهلها عرفو فدخلو على العنبر بتاع العساكر وموت كل اللى فيه وحظ الواد اللى عمل الحركة دى كان فى اجازة والباقى كله مات العنبر ده موجود لغاية دلوقتى وحقيقة بجد ومحدش يقدر يدخلو بليل ابدا بجد

موقف تانى

كنت انا وزمايلي ليا قاعدين بنحرس العنابر بتاعتنا بليل المهم كل شوية العنبر بتاع الصعايدة النور يولع وينطفى قلنا عادى اكيد واحد منهم بيقوم يولعه ويقفله شوية نلاقى واحد معدى من آخر الطريق ويدخل العنبر ده قلنا عادى اتكررت كذا مرة المهم قلنا نروح نشوف ايه مش هتصدقو اللى احنا شوفناه انا هعيط بجد كل ما افتكر اللى شوفته نخليها البوست اللى بعده بقى لانى مش قادر اكمل

39 comments:

Bride Zone said...

انا بقى حستنى كده تكملة الفلم :)
خيالك واسع اوي يا عبدو بس بصراحة انا اتونست بجد بقراءة البوست ده.. يصلح فلم من افلام رعب هوليوود :)

3abdo me7tas said...

برايد

خيالى واسع
خيال مين يا بنتى
ده اللى حصلى حقيقي بجد مش خيال

أكرم يعقوب said...

أيه يا نجم دا بجد أنا حاس إن أنا قاعد قدام
the ring
أنا الفيلم دا بعد ما شوفته كنت مقلقش مووووز من جرس اللافلافون و كنت مستنى تليفون يقوللى
7 days
بس قوللى بأمانة يعنى الكلام دا حقيقة ولا انت بتهيس و بعد كدا بلاش شغل رجل المستحيل اللى انت عملته فينا دا ابقى خلص القصة و قول هاكمل بعدين و بجد مش عااااارففففففففززززز :)

أكرم العوضى

أكرم يعقوب said...

صحيح أنا سعيد إنى تانى بونى آدم اعلق
:) :) :) :)

أكرم العوضى

3abdo me7tas said...

اكرم
تصدق انى كنت هجيب صورة لفيلم ذا رنج واحطها فى البوست ده
بس يلا ولا يهمك بس بجد والله يا مان ده اللى حصل انت لسه شوفت حاجة دا لسه بلاوى اصبر على رزقت
وانا لا رجل المستحيل ولا فلاش حتى انا شايف ان الطريقة دى جامده اوى والله
سعيد بمرورك يا مان

Anonymous said...

انتوا ملاقيتوش حد ولا ايه؟؟
هههههههههههههههه
بلاش الحركه دى ربنا يخليك يا محمد
:))))))
كمل بقى بسرعه

شمعة أمـــــل said...

يا نهار ابيض يا عبده
الله يكون فى عونك
انا لو منك اموت فى جلدى
الحمد لله الحمد لله الحمد لله
3 مرات اهو
ان البنات ملهاش جيش
بس بقى انت لازم تقول باقى الحكاية احسن الفضول هيموتنى
مستنيه الباق
البوست تحفه ويرعب
تحياتى

NeRmeeN said...

بص لو الحكايات دى بجد ...يبقى الله يكون فى عونك انك مريت بيها و لسه عايش عادى :ي

انا كمان بردو بمووووت فى الحواديت دى ...مش بقدر اقاوم انى مسمعهاش ...واى قاعدة بيتقال فيها كلام عن اللهم ما حفظنا :يبتلاقينى راشقة فيها على طول:ي
وعلى العموم بصرف النظر ان الحكايات دى صح ولا غلط ...انا كنت مستمتعة وانا بقراها لانى بحب الحكايات دى اوى

تحياتى

3abdo me7tas said...

سمارت

هههههههههه
ايه رأيك فى المواقف دى انتى لسه شوفتى حاجه

..............

شمعة أمل

احمدى ربنا اصل فيه بنات كان نفسها تخش الجيش وتانى حاجه المواقف دى عبيطة بالباقى هتشوفو المكواقف التانية عاملة ازاى

3abdo me7tas said...

نرمييييين

أولا الحكايات دى بجد
والحمد الله الواحد لسه بيتنفس

عادى انا بقولك ما عفريت الا الانسان
:D

Doba said...

ماشى ماشى بتشوقنا يا عم محتاس وتجرى
بس بصراحة الله يكون فى عونكم كلكم انا بخاف اصلا اتفرج على افلام الرعب ولو اضطريت اتفرج على واحد بقعد طول الليل صاحيه واخدلى ييجى اسبوع بأرق فى نومى واحس ان مودى واقع قوى وخايفة من لا شىء

يلا المهم انا مستنية البوست الجاى ولو اتاخرت علينا زى كل مرة والعناكب ابتدت تلف فى المدونة هبلغ عنك امن المحافظة

سلام يا صديقى العزيز
هبة

Noony said...

هو مفيش فايدة في أساليب الإثارة والتشويق بتاعة الناس البلوجرز!!؟؟
هي أفلام رعب ولا ذكريات أليمة ومرعبة؟
أنا عارفة إنك مش بتحب سيرة الجيش...وخصوصاً إنه كان في السويس
هههههههه
بس بجد بجد بجد...غيه الرعب دة؟
كان معاكم واحد بياخد برشام ويصحى يقطع نفسه؟
وايه حكاية العنبر دة تاني؟

لقيتوا ايه؟...متسيبناش كدة كتير

أختك
نوني

Desert cat said...

ايه الرعب يا محمد
انا اصلا بخاف من خيالى
ده انا مرة الواد ابن خالى قصدى محمد بيه ابن خالى مرة خلانى اتفرج على منظر واحد بيشقوا بطنه ولا مش عارفه بيعملوا فيه ايه كدا
فضلت 3 ايام ما انامش
وان عنيا غفلت احلم بيه واقوم اصوت والم عليا الناس لحد ما الجيران قالوا ده ملبوسة وعليها عفريت روحى يا ضنايا للشيخ حلمبوحة
ده راجل سره باتع هيشيل لك العفريت
وانا لحد النهارده مش عايزه اعترف على محمد بيه ابن خالى اصل كلها سنتين ويبقا ظابط ومش بعيده يشيلها لى لحد ما يتخرج ويردها لى فى القسم قصدى فى الافراح

Desert cat said...

فى انتظار التكملة ياباشا
كانت معكم قطة الصحراء من احدى مخابئ العفاريت

ما علينا said...

بصراحة بقى يعني
مش حلو خالص الحركات دي

ليه التعليق دا حرام عليك

دا انا خلاص كنت تقريبا رايحة العنبر معاكم اشوف
في ايه

اصل انا احب قصص الرعب والعفاريت مووووت

ومصدقاك في كل كلمة بتقولها
انت ايه هايخليك تكدب يعني ولا تألف

دا انا اعرف قصص
حقيقية وحصلت لناس قريبين مني جدا
تشيب


بسرعة بقة
نزل البوست
وقولي شوفتوا ايه

انا هنا لحد ما تنزله

Abeer said...

انا اول مرة اجي هنا
اترعب كدا
بس هموت واعرف الباقي ..
وجاي في وقته وانا بقالي كام يوم بقوم مفزوعة لوحدي

غمض عينيك said...

ايه ياعم الرعب والتشويق ده
والساعة اصلا 4 الفجر والواحد هيدخل ينام

ربنا يستر وملاقيش السرير بيتحرك بيا


مستنيين الباقى يابو المحاتيس
محمد سمير

shahy said...

ياماما

الحمد لله اننا الصبح

انا صحيح بعمل نفسي جادعة ومش بخاف بس دة بيبقى من برة بس لكن من جوة ببقى مرعوبة

اسمح لي اقولك لية الغلاسة دي؟
يعني انت بتقول عندك قصص كتير
طيب كنت كملت القصة دي
والا انت قاصد تشوقنا؟

على العموم احنا هانستنى بس مش تتأخر علينا

سلام

sahr said...

ها وبعدين
ايه اللي حصل

أكرم يعقوب said...

عبدوووو دى مش أخلاق فرسان عاوزين الباقى بقى بجد يعنى مش أخلاق فرسان خاااالص عاوزين الباقي
عاوزين الباقى
عاوزين الباقى
عاوزين الباقى

قطوف said...

يا عم حرام عليك انا لوحدي وبترعب من خيالى ميغركش اسم سى السيد
وعفاريت وحكيات ايام زمان ايه يا عم

بس بجد بوست جامد
مستنى زيارتك

رحيق الحب said...

شوقتنا نعرف ايه اللى شفته بس بجد الله يكون فى عونكم بس ايه اللى جاب على دماغك الحاجات الفزعة والمرعبة دية بس ليه كدة يا نبى صحتك مش كدة.هاهههههه
بس فعلا انا سمعت حكايات فى الجيش وكتيبه فيها معرفش ايه جثث واتقفل عليها وحكايات غريبة كدة وكفاية سماعها اصلا يرعب ما بالك بقى باللى شاف اللى هوا انتو اللى يكون فى عونكم الصراحة بس الحمد لله انكو خلصتو الفترة دية على خير وطلعتوا بالسلامة عائدين الى ارض المنزل بسلام الحمد لله :)

3abdo me7tas said...

هبه

ازيك يا هبه اخبارك ايه واخبار الواد يوسف ايه سلميلي عليه كتير
وبعدين انا كاتب عنوان كبير عريض بقول فيه ممنوع الدخول لاقل من خمس سنين يعنى اللى قلبه ضعيف ميقراش صح ولا لا
البوست الجديد فى السكة

....................

نونى العزيزة

لا والله انا كنت بكره السويس جدا وانتى عارفه السبب بس دلوقتى بحبها جدا وانتى برضه عارفة السبب مع ان السويس مشوفتش فيها عفاريت بس شوفت فيها حاجات تانية
ومش هقولك لقينا ايه ها
:P

3abdo me7tas said...

Desert Cat

ربنا يخليلى لنا الحكومة والشعب والامة العربية انا مليش دعوه يا بيه والله هى اللى قالت مش انا

بمناسبة شق البطن والكلام ده انا ليا مواقف مع الحاجات دى كتير هقولها برضه

بس تصدقى ان نظام التشويق والاثارة ده عاجبنى اوى
وانتى دلوقتى خايفة من امال لما تسمعى الباقى هتعملى ايه هتخافى تنامى بقى
بكره تعرفى
نيهاهاهاهاهاها

3abdo me7tas said...

ما علينا

بتقولى ايه بتحبى ايه
بتحبى قصص العفاريت والنظام ده
هههههههههههه
انا هخليكي تحبيها اوى بقى انتى لسه شفتى حاجه

..................

عبير

انا سعيد بمرورك على مدونتى المتواضعه

وبقولك لا متموتيش ان شاء الله هتعرفى الباقى بس الصبر جميل يا جدعان

3abdo me7tas said...

أبو سمرة السكرة

ايه يا مان انت خايف من ايه لا سرير هيمشى لوحده ولا اى حاجه من دى
انت مدخلتش جيش ولا ايه
طيب انت مروحتش قعدت فى صحرا ولا ايه

..............

Shahy

ياه انتى فين والله انا قلت انك نستينا يا ستى ابو الدراويش هو اللى فاكرنى
ازى الواد الشنيور والبت الجبارة والنونو الصغيرة سلميلى عليهم وعلى ابو الدراويش

3abdo me7tas said...

sahr

انا سعيد بمرورك على المدونة

ها وبعدين انت او انتى عايز تعرف ايه اللى حصل

لا مش هقول هه
:P

...........................

أكرم

إيه يا مان المظاهرة اللى انت عاملها دى
طيب طيب طيب طيب هكتب الباقى خلاص
:D

3abdo me7tas said...

سي السيد

أهلا بك يا مان فى المدونة

ايه يا مان انت بتقول انك خايف
طيب اسكت اسكت هتشمت فينا الجنس الناعم

................

رحيق الحب

إزيك عاملة ايه فينك من زمان
بالنسبة للحكاوى فهى كتير اوى اوى اوى بس اللى مش كتير اللى الواحد بيشوفو قدام عنيه
بكره هتعرفى ايه الحقيقة المرة اللى كل الناس مستنيينها

Yahia said...

كتر حاجة بحبها في حياتي الافلام الرعب مش عارف ليه ؟!! يمكن عقده موجوده في اللاوعي، على العموم بوست جميل

3abdo me7tas said...

يحيي

ايه يا عم مين اللى بيحب الافلام الرعب

اه اوكى انا معاك انا ساعات بحب أشوف الافلام الرعب واى فيلم كمان لانها خلاص مش بتفرق معايا

على العموم لسه الرعب جاى مش تخاف

Eric Matt said...


يا صباح الرعب

هاهاهاها انا على فكرة من اصحابي اللي راحوا مركز التدريب هناك عرفت فعلا ان ده حقيقة

ربنا يستر علينا

تحياتي لك من ماناساس البلد

heba said...

انت طلعت شجاع اوي يا عبده لأن كوول اللي انت قلته ده مرعب بجد

وبعدين فين الباقي
مش هينفع كده خالص
ليه الساسبنس ده

3abdo me7tas said...

The Groom

يا صباح الرعب والحيوانات المفترسة
بجد والله يا مان ده اللى حصل مش تأليف عشان فيه ناس كتير مش مصدقة

.............

شمس

الله يكرمك دا بعض ما عندكم

انا هكمل دلوقتى ان شاء الله

shahy said...

فين باقي الحكاية يا عم عبدة؟
شد حيلك يا سيدي وبطل كسل

emos said...

eh dah 2estanna ta3LA HENA
kamel ya 3am eh el action elly enta 3amelholna dah
2erga3 ba2olak
narfeztenyyyyyyyyyyy

klmat said...

يالطيف اللطف
حاجه تخوف بجد الحمد لله انك
خلصت
وربنا يكون فى عون اللى
فى الجيش
بس يالا عايزه اعرف ايه
اللى حصل
بوست ظريف مرعب ومشوق
زى افلام هتشكوك
تحياتى لك

(green eyes) said...

اه نسيت اقولك اني مستنيه الباقي انا وزملتي وما خفي كان اعظم
مع تحياتي

Anonymous said...

ههههههههههههههههه حلو الموضوع و الله بس أنت شكلك كده بتتفرج على أفلام رعب كتيررر أوووى و شكلك أنت كمان اللى كنت بتهيس على العيال فى 2 أبتدائى ههههههههههه صح

lolo said...

yala b2aa kamel