Friday, August 10, 2007

الزمن لاطشه - قفاه حرقه بجاز


الدنيا دى فيها كام بلياتشو الزمن لطشو

قفاه حرقة بجاز الزمن وعده قام سدقهتشو

واهى ضربت شقلباظ


طبعا فى البداية انتو عارفين ان انا بقول كل حاجه بالتفصيل فى اى حكاية انا بحكيها ممكن تكون عيب فيا بس انا شايف انها ممتعه اوى وبتدى للقصه اللى الواحد بيحكيها طعم ان الواحد يكملها

المهم

هنيجي ليوم الاربع اللى فات اللى كان يوم 8/8/2007 كان عندى مقابلة فى القاهرة لشغل بره فى السعودية وبالتحديد فى الرياض

جالى تليفون يوم التلات

هو : انت مطلوب بكره عندنا فى المكتب عشان مقابله

أنا : انتاج حيوانى

هو : بتقول ايه يا استاذ

أنا : بقولك قسم انتاج حيوانى

هو : أيوا

كان فاكر انى بشتمه قعدت أضحك بعد التليفون ده ضحك المهم قلت أروح ولا لآ أروح ولا لآ المهم قررت انى اروح فعشان كده كنت طلبت منكم انكو تدعولى بان ربنا يوفقنى فى المشوار ده لانى عايز أغور من البلد دى بصراحة بس اظاهر كنتو بتدعو عليا مش ليا :) المهم سافرت الصبح ووصلت القاهرة الساعه 12 الظهر وكان معادى الساعه 1 الظهر وانا أصلا معرفش القاهرة اوى قلت لما اوصل ابقى أسأل اى حد أروح المهندسين ازاى وهو هيقولى المهم نزلت فى عبود ام الميكروبصات سألت سواق من البحيرة قلت له اروح منين المهندسين قعد يتكلم كلام كتير وانا اقوله ايوا آه أيوا آه ولا انا فاهم حاجه سيبته ومشيت بعد شوية رجعت له تانى قلتله طيب اروح من طريق تانى اكنى عارف مصر يا اخويا المهم كنت حاسس ان الراجل هيحدفنى تحت اول عربية المهم ركبت المترو من الزراعة ونزلت محمد نجيب وده كان أسهل طريق على ما قالولى يعنى المهم قعدت أستنى فى محمد نجيب ربع ساعه عشان اركب اتوبيس 194 اللى رايح المهندسين ركبته ويا رتنى ما ركبته وصل تقريبا فى ساعه الا ربع مع ما طلع روحى المهم المكتب اتصل بيا تانى وانا فى الاتوبيس قلت بس دى الشغلانة دى ليا انا وبس وصت المكتب قعدت ربع ساعه وعملت المقابلة

أنا : السلام عليكم

الراجل : وعليكم السلام

أنا : قعدت ساكت

الراجل : انت انتاج حيوانى

أنا :فى فرح أيوا انتاج حيوانى

الراجل : طيب تعرف فى مكافحة الحشرات

أنا : فى سرى يا ابن ال .... ما انا كنت جاى المرة اللى فاتت عشان كده .. لا معرفش

الراجل : يعنى متعرفش اى حاجه فيها

أنا : حضرتك بص فى الورق كويس انا اعرف انتاج حيوانى بس وانا كنت بولع نار

الراجل : طيب المهم دى العقد

مبلغ 1000 ريال فى الشهر , 8 ساعات فى اليوم , السكن عليهم والأكل عليك , العقد سنتين

قلت ايه

أنا : لا مينفعش

الراجل : طيب فكر

أنا : لا حضرتك انا انتاج حيوانى


سيبته ومشيت وانا ماشى راسى هتفرقع من كتر التفكير اتصلت بصديقة ليا انا بحب آخد رأيها فى أى حاجه بس للأسف مكنتش بترد عليا وقتها احترت دخلت صليت الظهر وقلت اللى يجيبه ربنا خير صليت وركبت رمسيس علطول وقلت اروح وخير ان شاء الله

العربية كانت ناقصة واحد بس اللى هو انا ركبت ومشينا علطول لسه طالعين من القاهرة العربية اتعطلت قلت بس اهى كملت

ويا حسرتاه كنت قاعد فى البيت والواحد ابيض شوية وقفت نص ساعه فى الشمس اسوديت اكتر المهم كان معانا اتنين ستات تقريبا من شبرا قاعدين وعلى الضحك اللى ضحكته عربية تانية جيت وركبنا فيها الواد ابنهم قاعد جنبى ورا والاتنين الستات قدامى الواد قاعد يجيب قرص منين مش عراف وياكل ويوقع عليا اقوم باصص ليه بصه الواد يخاف ويبطل اكل والست اللى قدامى تقريبا كان مليانه نمل وكل شوية النملة فى قفايا النملة مش عارف ايه فى الوقت ده كنت بسمع على التليفون أغنية قفاه حرقة بجاز كنت عايز اقولها ممكن نجيب شوية جاز ونولع فى قفاكى

وبعديها بقى قمت مشغل اغنيه أنا النملة بوكى

يا خرابى على الضحك اللى ضحكته

ومرة واحده :O

35 comments:

الدرويش المرووش said...

يا حاج ولا يهمك
كله فدا صحتك

بكره تفتكر الأيام دى وتتبسم
و عايز أقولك يمكن كمان تشتاق لها

كل حاجه فى الدنيا دى ماشيه بترتيب ربنا سبحانه و تعالى ومافيش أحسن من ترتيبه

أكيد ربنا مدخر ليك الخير
بس إنت عليك و على صلاة الإستخارة فى كل موضوع
عن تجربه و الله

نرجع بقى لموضوع النمله الشقيه
أنا أقترح إنك تعملها حلقات و تبيعها

Bride Zone said...

انا مش عارفة حكاية النمل ده ايه بالضبط.. بس حعلق على موضوع الشغل..

1000 ريال مع السكن ومن غير اكل.. مش عارفة اذا كانت تستحق الواحد يتغرب علشانها أصل المبلغ ده قليل أوي..

أنت صلي استخارة قبل ما تاخد أي قرار وخصوصا إذا كان قرار مصيري زي ده وربنا يوفقك..

و القادم....أجمل said...

ربنا هيوفقك ان شاء الله

فعلا فكر الف مرة قبل متسيب بلدك

مهما كان في الاخر الغربة وحشة جدااااا

و هتفتقد كل شيء في مصر

صدقني و الله

------------------


عالعموم ربنا يكتبلك كل خير

ان شاء الله

:)

مودتي

DARK said...

اهم حاجة انك ضحكت
بس بوست لذيذ

klmat said...

تأكد ان الشغل والرزق نصيب
ومكتوب بس طبعا نسعى
وانت عملت اللى عليك والباقى على ربنا اما موضوع النمل واللى بيحصل
فى المواصلات على قد مابيضايق وقتها
بس بعد كده بيكون ذكرى وبتضحكك
كمان وعن تجربه ممكن يجى لك عقد لم تبذل فيه اى مجهود لكن نتيجه سعيك اللى قبل كده
ربنا يكتب لك اللى فيه الخير
تحياتى وسلامى

Doba said...

يعنى بتقطمنى عند شاهى - ماشى ماشى
الله يسامحك - انا كل يوم ادخل المدونة اشقر وملقيش حاجة وعلى فكرة انا اشترت 3 علب سجاير بحق العناكب اللى لميتها من المدونة - ده حتى المدونون كانوا هيبلغو عنك وزارة الصحة خوفا من تفشى العناكب وانا منعتهم وبعتهم وجبت بحقهم شيكولاتة ليوسف ييييع

انت اللى كنت غايب والله وحسيتك متضايق لمشكلة ما - وحبيت بس احترم الفترة دى لغاية ماللمض بتاعنا يرجعلنا تانى محتاس اكتر واكتر

يا بيه يا بتاع فايزة - كل ده من اللى عملتو فى فايزة - ربك فرجه قريب ومتقلقش هتبقى ماشى فى اى حتة تلاقى الشغل واقع فوق نفوخك من غير متدرى بس انت اتقى ربنا وبلاش فايزة بقى والناس دى حيب كده

سلالالالالالالالالالام يا صاحبى
هبة

Desert cat said...

طبعا المبلغ المذكور ما اظنش انه ينفع
اصل ياباشا ما تنسشا ان الاكل عليك
وهناك مستوى المعيشة غير هنا تماما
هو انا ما رحتش هناك بصراحة
بس فتوتى بناء على كلام من اختى اصلها عايشه هناك بقالها يجى كداااااا
ما علينا مش مشكلتنا اختى دلوقتى
المهم ياباشا ولا يهمك
روحى يابنى الهى وانت جاهى يوقفلك فى كل خطوة شغلانة وتكون فى تخصصك الانتاج الحيوانى
اى خدمة دعوى حلوة ووقت آذان العصر
ربنا يقبل ان شاء الله


سؤل بقا على جنب كدا
هو الاغنية اللى فى البلوج دى اسمها ايه ومين اللى بيغنيها اصلها عجبتنى بصراحة

Anonymous said...

اينعم انا مش فاهمه العنوان اساسا:D
بس ميضرش يعنى
حتى انت يا محمد اتعلمت من الفضائيات..كمل كمل
ربنا يوفقك
بس بلاش الفاصل الاعلانى يبقى كبير
:S

روح said...

السلام عليكم
اولا مشكور علي الضحك اللي
ضحكته اضحك الله سنك
وبعدين لازم تعرف ان في خطوات
ربنا كتبها علينا نمشيها
وان شاء الله ربنا يوفقك
ويرزقك بالرزق الحلال الطيب
"وفي السماء رزقكم وما توعدون"
بوست جميل اوي
تحياتي

warDaya said...

ههههههههههههههههههههههههه
اولا الاغنيه وهميه بجد ومطابقه للمواصلات اقصد المواصفات والاحداث ههههههههههه
على فكره انا كذا مره اقولك قبل كده ان اساسا مش شرط ان النتيجه تكون كده اننا نكون داعيين عليك...ده ممكن الخير يكون ف انك ماتاخدش الشغلانه دي اساسا ودعواتنا هي اللي انقذتك
عموما ههههههههههههه تخيلت الست وانت بتكب عليها جاز هههههههههههههههههه
وحلوه اوي موضوع البصه للواد ده
هههههههه بجد ضحكتني وانا مش قادره
اصلي بعيد عنك الانفلونزا مبهدلاني
تاخد عطسه؟
ههههههههههههههه
سلام

koka said...

ربنا يكرمك بكل خير يا محمد

وان شاء الله تتعوض فى فرصة احسن

بس سيبك انت .. المهم انك ضحكت وانبسطت واتفرجت على الناس وشوفت وجوه جديدة

واهو التغيير مفيد بردو ;)

تحياتى يا باشا :)

Ahmed said...

والله مش عارف اقولك ايه
بس صوق المثل
هم يضحك وهم يبكي
ان شاء الله ربنا يوفقك
تحياتي

غمض عينيك said...

ايه ياعم بس رحلة العذاب اللي انت بتحكي عنها دي
:):)
الله وبعدين هي مش الحشرات دي قصة والانتاج الحيواني قصة تانية
ولا الحشرات في السعودية ليها احجام تانية
:):)
المهم حمدالله ع السلامة وربنا يجعلك اللي فيه الخير وكفايه الضحك اللي انت بتحكي عليه
دا مكسب لوحده
:):)

انا مستنيك عندي في المدونة عندي حفلة ومش هاقطع التورتة الا لما تيجي

يلا سلام مؤقت
محمد سمير

شمعة أمـــــل said...

معلش بقى خيرها فى غيرها واكيد ربنا هيعوضك بحاجه احسن

رحيق الحب said...

هاهههههههههههههههه والله ضحكتنى جامد بتفكرنى لما باجى بركب مواصلات الواحد بيقابل مواقف من دية كتيييييييييير
بس عموماالمستقبل والرزق والعمل كل ده بايد ربنا فا ربنا كاتبلك حاجة ايه هيا الله اعلم عموما ربنا يكرمك ويكرم كل الشباب كلهم ان شاء الله
بس انا مستغربه من حاجة لما هو شاف السى فى بتاعك وكدة بيقولك تشتغل حاجة تانية غير تخصكك ليه
عموما اسعى برضو والله المستعان

ما علينا said...

يا سيدي
اديك سافرت وعرفت
المهندسين بتتراح منين
مع ان في طرق كتير اوي غير محمد نجيب
والاوتبيس دا

وضحكت كمان
وسمعت اغنيتين

ماجاتش بقى على الشغلانة
اللي مش مقسومة لك اصلا

وما تنساش حاجة مهمة
انك اخدت لون
دي الناس بتتشحطط
وتروح شواطئ
وينقعوا نفسهم تحت الشمس
علشان ياخدوا لون

ويا عم 1000 ريال والاكل عليك
ما تستاهلش

قدر الله وماشاء فعل
ان شاء الله
يكون نصيبك افضل من كدا


واجمل حاجة ممتعة في اسلوبك
اهتمامك بذكر التفاصيل
والسلاسة اللي انت
بتسردها بيها

طهقان said...

إلا أيه انتاج حيواني دي؟؟

يعني ايه لامواخذة


وبعدين ألف ريال




الراجل دا بيستغفلك

أشرف حمدي said...

بص يا باشا
1000 ريال في الشهر
والسكن عليهم والأكل عليك أعتقد مش مجدي
ممكن ترجع في السنتين دول معاك حوالي عشر تلاف ريال مثلا
انا ماسفرتش قبل كده بس بحاول أحط نفسي مكانك
حتعمل ايه بعشر تلاف ريال ؟؟؟ مايعملوش حاجة في البلد دي

لو كان المرتب ألفين فيما فوق كان ممكن أقولك سافر

تحياتي وربنا يوفقك
بس الا انت صحيح بتشتغل ايه ؟ :)

ahmed mefrh said...

يعنى فى الحياه عبر و مواعظ
و يبدوا ان قصصك مع الحياهالزمن لاطشها خالص

shahy said...

ازيك يا محتاس
اية الاخبار الغريبة دي

المهم ان القاهرة نورت بنزولك

واديك اتفسحت شوية وركبت المترو والاتوبيس والميكروباص كمان دة انت ماخليتش في نفسك حاجة
وحكاية الشغل بقى اعتقد انك لازم تتمسك بحكاية الانتاج الحيواني دي وتحاول تشتغل في مصر الاول ـ عارفة انك مش طايقها ـ وبعدين تدور خارج المحروسة وكلة بأمر الله والحاجة اللي فيها خير ليك هاتيجي لغاية عندك ان شاء الله

ملحوظة اخيرة

اسمع اغنية شيرين بتاعة
ماشربتش من نيلها
طب جربت تغني لها

سلام

صحيح انا والعيال وابو الدراويش بخير الحمد للة ومحاولاتك الشريرة للتوقيع بيننا مش جابت نتيجة
تخيل وش بيطلع لسانة

Desert cat said...

انت فين ياباشا
اوعى تكون فايزه خطفتك

Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم
ازيك يا بشمهندس محمد

بقى كده؟؟؟
تبقى جاى القاهرة وكمان المهندسين ومتاخدش رأى حدوتة
والله كنت وفرت عليك كل دا


وقال ركبت المترو ومحمد نجيب واتوبيس
ليه البهدلة دى

اولا انا سكنة فى الزراعة اللى انت ركبت منها المترو دى
اى والله


دا غير انى الكورس بتاعى فى المهندسين يعنى بروحها كل يوم

فى 45 دقيقة
من شبرا للمهندسين
:p


طب ازاى عشان لو حبيبت تيجى تانى
تركب المترو لغاية محطة الدقى
وتنزا تاخد مكروباص بنص جنيه من على اول الكوبرى
الف من يدلك عليه

وبعدين تسافر بره ليه
منت منورنا
وتروح هناك لا تلاقى بهدلة مواصلات ولا مرمطة
هتحس بالغربة

طبعا الف ريال ميقضوش ولا يستاهلوا الغربة المرة


وبعد كده لما تيجى تركب جنب ناس من شبرا
قولهم انك تعرف المعلم الفتوة حدوتة وانت محدش يقدر يكلم معاك

كان عليك من دا بقى رحت وقفت فى الشمس واسمريت وخلاص


معلش
تعيش وتاخد غيرها

Hadota ... حدوتة said...

على فكرة
انا وعبير وممكن وواحد وشيماء غملنا مدونة جديدة اسمها المنبر
اتمنى تيجى تزورها وتعجبك فكرتها
http://elmenber.blogspot.com/
تحياتى ليك
:)

mesh2dra said...

السلام عليكم

ولا يهمك
بتحصل كتيييير

ربنا يكتبلك كل الخير
ان شاء الله


وميرسي كتير
فكتلي طلاسم الاغنية
بصراحة مكنتش فاهماها
:P

S H A H said...

والله فطستني من الضحك على روحي يا بوحميد, فعلا شر البلية مايضحك

انا هقولك رأيي, و في الاخر الرأي رأيك

الراتب فعلا ممكن يكون ضعيف, بس احسب معايا

اولا السنتين دول انت هتعمل فيهم ايه في مصر؟؟؟

ثانيا: على الاقل اسمها هتوحش مبلغ و الاهم من ده كله جتلك عمرة و حج الى بيت الله مجانية؟!؟ مش كدة و لا ايه

ثالثا: انا اتعلمت حاجة مهمة قوي يا محمد , الشغل ابو 100 بيجيب الشغل ابو 1000 و هكذا, و كل ما بتسعى ربنا بيكرم

الخلاصة: لو مكانك هروح, والله بجد

في ناس بتدفع مبالغ كبيرة عشان الفيز و عدم الممانعة و تعد سنة و اتنين تسدد فيهم

انت جيالك متقشرة اهي

الكومنت ده جد بقى شوية من غير تهريج, عشان انا يهمني مصلحتك

و ربنا يوفقك, وقبل كل شئ استخيـــــــــــر

سلام مؤقت

سجدة said...

يا عم حشرات حشرات
ما هى زى الإنتاج الحيوانى
بس إنتاج حشراتى
يعنى هى فرقت كلمة
اهو دا بقه الحاجات اللى الواحد مش عارف يوديها فين

Noony said...

محمد..أنا عارفة انك زعلان مني عشان بقالي كتير مش بسأل عليك وغيبت واتدفنت في السويس والشغل الجديد
أنا بعتذرلك قصاد الكل أهو
خلاص بقى...المسامح كريم يا أبو أحمد

بالنسبة لموضوع السفر..رأيي بلاش
الموضوع مش يستاهل تتغرب عشانه
لما تلاقي حاجة في مجالك ابقى روح وسيب هنا...لكن الموضوع دة مش مناسب خالص

سيبك انت..مش انت ضحكت في الآخر وقعدت تغني النملة بوكي :)

ربنا يكرمك يا رب
هحترم نفسي وألم الدور وأسأل عليك..[س الله يكرمك من غير زعل لو سمحت

أختك
نوني

3abdo me7tas said...

أنا عارف انكم مليتو منى ومحدش عاد بيخش البلوج ولا حتى فاكره
عرفتو بقى لما الواحد يموت هيتنسى
المهم
انا هرد على كل الردود بتاعتكم بس شوية كده وربنا يسهل
ادعولى

Hadota ... حدوتة said...

باعم والله لا نسيناك ولا حاجة
انا بس كان عندى حبة مشاغل
بس اهو فضينالك يا باشا
وهنيجى كل يوم نفتكرك ونحىى ذكراك

سلامات يا هندسة

Noony said...

عرفنا اية تاني كدة؟
دة اللي علمتهولك واتنبح صوتي معاك فيه؟

لا حول ولا قوة إلا بالله

همسات دافئه said...

هههههههههه
كويس ياسيدى أديك ضحكت يعنى كان مشوار مفيد وضحكتنى كمان يعنى كله افاده
لو انت مت بقى وحياتك عندى أدخل كل جمعه ببوكيه ورد وأقرالك الفاتحه
ايه التهريج ده مش مهم ترد على التعليقات المهم تكتب وتمتعنا
تحياتى ياعزيزى:)
شيماء

Unknown said...

ههههههههههههههههههههه

حلوة قفاه حرقه بجاز دى هههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههه

معلش ربنا يرزقك بحاجة احسن بإذن الله

وبعدين الف ريال قليل اوى مش حتعرف تحوش حاجة

ربنا يكرمك ويعوضك بحاجة احسن ان شاء الله

Doba said...

وبدأت العنكبوتات تسرى فى المدونة وسينادى جميع المدونون على محتاس افندى اللى على طول محتاس ومش عارفين ليه وفيه ايه بالظبط

على المدعو محمد العشرى الحضور فورا لمقر المدونة لتنضيف اثار الاتربة والغبار وتنضيفها ببوست جديد منعا من غلقها لتأثيرها السلبى على صحة المدونات الاخرى والسلام ختام

ايه يا بنى انت روحت وقلت عدولى - طيب طمننا بميسد بوست ولا حاجة

سلاموز -- هبة

Anonymous said...

ازيك يا محمد؟:)
أنا أول مرة أجي مدونتك وسعيدة بالصدفة الي جابتني هنا :)

قصصك حلوة وأسلوبك شيق ومواقفك في الدنيا دروس..
بالنسبة لموضوع السفر.. أوعى تيجي على أي حاجة لأنك ببساطة لما تيجي لو معجبكش الوضع مفيش أي مجال إنك ترجع قبل السنتين إلا لو دفعت تمن الفيزا والمصاريف كلها الي صرفوهالك عشان تيجي/ من الآخر يعني هتطلع مديون بالضعف وطبعًا متبهدل وعايش حياة تحت الآدمية..

بعدين دول بيجيبوا سواق للبيت بـ1500ريال والسكن والعلاج والأكل والشرب عليهم وكمان تذكرة سفره وهو مسافر ومرتب شهر.. فخد بالك..
ياما ناس بيجيبوهم كدة بعقد سنتين ويتبهدلوا ويتعاملوا معاملة غير آدمية والسكن ده ممكن تروح تلاقي نفسك مع 10في أوضة ونايم على الأرض وآخر إهانة وتروح تلاقي شغل تاني خالص غير الي انت مسافر عليه لأنك من الآخر هتكون طالع بفيزا عامل يعني البهدلة بعينها.. وتتمنى لو إنك في بيتك ووسط أهلك ومن غير فلوس خالص بدل الذل ده..

السفر المؤقت مش غلط بالعكس، ده طموح وحاجة كويسة بشرط إنك تدرسه كويس أوي وتروح على حاجة محترمة وتقدر حقوقك أولا وثانيا تكون محدد المدة قبل ماتروح عشان ميعديش بيك العمر وتلاقي نفسك بقيت مسخ مغترب.. وياريت لو لاقيت فرصة في أي بلد خليجي غير السعودية لأن السعودية هي أقل بلد بتعامل البني آدمين بكرامة..

معلش بئه دخلت فيك شمال بس حبيت أقولك كلمتين ممكن تقراهم ويفرقوا معاك في حاجة.. وربنا يوسع رزقك يامحمد ويكتبلك الخير في المكان الكويس الي يرضيك ويحترمك بإذن الله، وشكرا على المدونة الحلوة :))

اللهو الخفى said...

بجد حلوه قوي خلتني اضحك جدا بجد كتبتك جامده و يا رب يوفقك لما هو احسن يا رب و تلاقي اللي نفسك فيه