Tuesday, August 14, 2007

الزمن لاطشه - قفاه حرقه بجاز 2


طبعا انا اتأخرت كتير اوى انا عارف بس كانت ظروف والحمد الله اهى بتعدى المهم نكمل بقى الحكاية
ومرة واحدة
الراجل وقف فى الطريق قلت بس العربية دى كمان عطلتبس الحمد الله طلع وقف استراحة قصيرة يعنى
نزلنا قعدنا خمس دقايق اللى عايز يشرب والى عايز كده يعنى يعنى اتصرفنا رجعنا العربية تانى وقعدت بقى أسمع فى شوية أغانى حزينه بما انى راجل مكتئب بقى الشريط بتاع هشام عباس والكام اغنية الحزينه اللى فيه لغاية ما وصلت البت والحمد الله ربنا عداها على خير المهم اتصلت بالمدير بتاعى اللى كان فى المزرعة اللى انا كنت فيها وقلت له انى عايز شغل قالى الاسبوع الجاى ان شاء الله ابقى اتصل بيا وربنا يسهل اهو فيه مزرعة بمرتب 1000 جنيه لو جيت بصراحة مش هفكر انى أسافر بره دلوقتى ربنا يسهل بقى

نيجى للموقف التانى اللى انا مستغرب عشانه وهو

يوم السبت اللى فات اللى كان يوم 11/8/2007
لقيت واحد صاحبى بيتصل بيا الصبح وبيقولى تعالى دلوقتى مستشفى المنصورة الدولى عشان أمه هتعمل عملية
طيب خير حاجه حصلت قالى لا اللى هيدخل يعمل عملية لازم يتبرع بكسين دم قلت ايه الهبل ده طيب واللى مش عنده حد يتبرع بالدم مش هيعمل العملية ولا ايه المهم قمت وخدت الدش الجامد ولبست ونزلت ورحت له وانا رايح قلت طيب انا عندي بروسيلا طيب والحل ايه ممكن حد ياخد الدم بتاعى ويجيله بروسيلا المهم دخلت بنك الدم وقعدت وبدأو يركبو الجهاز بتاع الدم ده قلتله يا دكتور انا كذا وكذا قالى مش مهم المهم الفيروسات المعدية قلت له انا الحمد الله كويس اتكل على الله فضلت قاعد وأنا شايف دمى بنزل كان شكله حلو اوى المهم قعدت حوالى 10 دقايق لغاية ما الكيس اتملى وخلصت ورحت مع صاحبى عشان يدخل والدته عشان العملية المهم دخلناها ومشيت روحت
قعدت افكر فى النظام الغريب بتاع لازم كسين دم ده مش عارف طيب الناس اللى مش عارف تجيب حد تعمل ايه انا بصراحة مش عاجبنى النظام ده ما كل مستشفى بيجيلو تبرعات دم كتير لازم يعنى الحكاية دى دا الواحد بيفكر يشتغل آخر الليل مصاص دماء واعمل هجوم على المستشفى دى وأخلص كل الدم اللى جواه
جه فى دماغى صورة الناس اللى بتبيع دمهم عشان الجنيه لانهم مش لاقيين يكلو
انا مش عايز افتح فى الموضوع ده دلوقتى بس قريب باذن الله

أنا حاسس ان القصة اللى بحكيها دى غبية اوى مش عارف ليه حاسس انها ملهاش طعم زى اى قصه كنت بكتبها بس اعمل ايه يلا مش مهم استحملونى شوية
باذن الله بكره او بعده بالكتير هكتب بقى حاجات ومواقف حصلت ليا محدش يعرفها الا انا وبس منها مواقف رعب بجد ومنها مواقف بشوفها قدامى ومش بتعجبنى إستنو انتو لسه شوفتو حاجه

32 comments:

شمعة أمـــــل said...

لا مش ممكن اول تعليق
لا انا لازم اعلق تانى بقى

شمعة أمـــــل said...

طبعا موضوع كيسين الدم ده اول مره اسمع عنه لان الحمد لله محصلش انى رحت المستشفى ليا او لاى حد عزيز عليا
لكن اكيد ده شئ مستفز لان مش كل الناس هتقدر تجيب كيسين الدم زى ما بتقول
بس ده بقى طبيعى فى البلد دى

واحنا بق عايزين نشوف الحاجات الجامده يا عم عبده
فى انتظار الجديد
تحياتى

Lemonada said...

اي التخلف دة
وعادي ودم في فيرووسات ولا حد مريض كدة
اي دة
اي جرة للعالم
عارف اتحرق دمي

يا رب تكون مامت صاحبك بقت كويسة والدم الي اتنقلها يكون كويس

Lemonada said...

نسيت حاجة
اغنية لؤي دي جامدة جداااااااااااااا

Desert cat said...

ازاى يعنى لازم اللى يعمل عملية حد يتبرع بكيسين دم
هى البلد ناقصة تخلف يا جدعان
حتى المرض بقينا بنتاجر بيه
لا حول ولا قوة الا بالله
فى انتظار الباقى اللى محدش يعرف غير انت وانت وهيبقا انا وامة لا اله الا الله ان شاء الله

روح said...

السلام عليكم
حلوة حكاية وانت قاعد
وعمال تتفرج علي دمك اللي
شكلة جميل دة
خير مشروع مصاص دماء كويس
ههههههههههه
وايه حكاية كيسين الدم دول!!!
مش عرفة هنوصل لفين تاني
وكمان بياخدوا الدم بدون تحاليل
منهم للــــــــــه

shahy said...

ايوة حكاية الدم دي موجودة في مستشفيات كتير جدا
وهما بيقولوا انهم بياخدوا الدم دة وبيطلعوا بدل منة دم من عندهم بنفس فصيلة المريض علشان لو احتاج لنقل دم اثناء العملية او بعدها

الاغرب من كدة
انهم هايدفعوا صاحبك ثمن الفحوصات والتحاليل اللي هايعملوها على الدم اللي اديتهلهم

اصلهم عملوا كدة معانا لما كان خالي محتاج لنقل دم
حاجة نكد

وحكاية بيع الدم
انزل بنك الدم وانت تشوف العجب

ربنا يشفي كل مريض

سلام

رحيق الحب said...

آدينا مستنين اهو يا بطل باقى المواقف وبعدين ايه حكاية ملهاش لازمة القصة ومعرفش ايه مين اللى ضحك عليك ةوقالك كدة بالعكس كلامك مفيد وبنستفيد من تجارب كل واحد
المهم موضوع الدم ده يا رببببى بجد الله يكون فى عونك بجد انا مش عارفة جالك قلب ازاى انك تتفرج على الدم اللى بنزل منك كدة وقال ايه بتقول كان شكله حلو
هاهههههههه انا لو منك كان يغمى عليا وانا بشوف دمى كدة بس جزاك الله كل خير انك ساعدت فى انقاذ ماميت صاحبك وبعدين موضوع اكياس الدم ده يااااااه ده مليان بلاوى زرقة ومأسى كتيييييير
يلا خلى الطابق مستور
وربنا يتسرها ان شاء الله

klmat said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا ده بيحصل فى المستشفيات
اقولك ناس ماعندهاش دم
ربنايوفقك فى عملك
ويجازكى خير ويشفى والده صاحبك
وكل المرضى يارب
تحياتى وسلامى

3abdo me7tas said...

شمعه امل

يلا يا ستى عشان متقوليش انى حارمينك من حاجه اول تعليق اهو ولا يهزك
بالنسبة لكسين الدم لا تعليق اما بالنسبة للحكايات انا ناوى اكتبها دلوقتى

.....................

lemonada

لالا مش يتحرق دمك
اولا بالنسبة للفيرس التحليل ده بيعملوه بعد ما ياخدو الدم اما بالنسبة للبروسيلا اللى عندى فهمى مش بتعدى ولا اى حاجه حالجة

اما بقى بالنسبة لاغنية لؤى فانا بحب أغانيه أساسا والاغنية دى بحسها بجد

3abdo me7tas said...

Desert Cat

شوفتى بقى اهو النهاردة انا كنت مع دكتور زميلى وبقول له على الحكاية دى قالى يا عم دى من زمان قلت له طيب لو مفيش حد عنده قالى اهو يعمل مشكلة ويزعق شوية ويهبل وهيعملو له الورق من غير ما يتبرع
يبقى انت اكيد فين بقى ؟؟؟ فى مصر طبعا

....................

Ro7

ازيك انتى فين من زمان محدش بيشوفك
اى خدعة انا ناوى اعمل نادى لمصاصين الدماء واعمل بقى دورات تدريبية وكلام من ده ايه رأيك أعمل حسابك
انتى عارفة احنا هنوصل لفين
هنوصل ان الابن ياكل ابوه فى الغدى وامه فى العشا
لا تقلق انك فى مصر

3abdo me7tas said...

Shahy

ازيك يا ام الشنيور انتى عاملة ايه وازى ابو الدراويش يا رب يكونو بخير
انا معاكى فى كل الكلام اللى فلته بس ايه اللى يضمنى انهم مش هيبيعو الدم ده للناس اللى مش قادرة تجيب حق كيس ده
اكيد انتى فهمانى

......................
رحيق الحب

لا تقلق صدقينى مواقف من اللى قلبك يحبها حصلتلى فى حياتى

ربنا يشفى الجميع

3abdo me7tas said...

Klmat

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك يا ست أميرة عاملة ايه

ربنا يكرمك يا رب

S H A H said...

ده يوميات و اجزاء و شغل على كبير

طول عمرك راجل و جدع يا بوحميد

مش سهل ان حد ينزل كدة و يتبرع بكيسين دم لو جه الله زيك

المهم

انا مستني مناظر و مواقف الرعب اللي انت قلت عليها

سجدة said...

متهيألى المستشفيات دى مبقاش عندها دم
تعمل كده علشان تعالج الناس وفى الاخر الدم دا بيتم بيعه بمبالغ كبيرة للى يقدر يشترى والمحتاجين بالسلامة

Doba said...

هو العيب مش فى اللى انت قلته من خلال البوست - هو بس عيب ان الدنيا تقف على كيسين الدم دول ويوقفو العملية

وطريقة طلب الدم - هو كده كده بيستخدم للمرضى وده فى حد ذاته هدف نبيل بغض النظر عن طريقتهم

سلامى وتحياتى ومنتظرينك
هبة

همسات دافئه said...

ايه ده انتم مضايقين كده ليه
ما طبيعى انهم يطلبوا دم أمال يعنى هاتعمل العمليه ازاى وأكيد لو من غيرك كانوا اتصرفوا يمكن كانت هاتدفع فلوس شويه بس كانوا هايعمله العمليه برضه
الى هو ابنها متبرعلهاش ليه؟
على العموم جزاك الله خيرا بصراحه مش شافه الموضوع مشكله كده
مستنيه بقيت البوستات
تحياتى:)

3abdo me7tas said...

Shah

الله يخليك يا مان
انا شايفك مش على الطبيعى بتاعك انا موجود لو عايز تتكلم يعنى

...............

سجده

هدو ده فعلا اللى انتى بتقوليه صح

3abdo me7tas said...

هبه

تمام انا معاكى انه ممكن ها ممكن يروح لناس تانية بس يا ريت بفلوس ولا لا طيب واللى مش يقدر يجيب حد يتبرع يعمل ايه

..............

واحده من الناس

ههههههه
ضحكتينى
انتى عارفه هى كانت بتعمل عملية ايه كان بتشيل مسمار كان متركب ليها زمان
يعنى مش هتحتاج نقطة دم
أما ابنها متبرعش ليه عشان جه يتبرع منزلش منه دم الا ربع كيس فعشان كده مرضوش يخلوها تدخل العملية

إزيك بقى

أكرم يعقوب said...

الأول كدا مدونة جامزة موووووووووز بج داجييك من أعماقى السحيقة و ربنا يشفى والدة صاحبك و كويس انك كملت فى الميكروبااززز و تعيش و تركب غيره

أكرم العوضى

beroo said...

معلش بقي
اصل الناس اللي عندها دم بقت نادره فهما مابيصدقوا يلاقو حد عندو دم ويشربو من دمه

همسات دافئه said...

ايه ده فعلن
!!!
حقيقى !!!
يعنى ايه ازاى كده
لاء ده بجد يعنى
انا مكنتش فهمه حقك تضحك علي
:((((

ما علينا said...

دا طبيعي جدا
ما الناس بطلت تتبرع
وبنوك الدم متصفرة

طبعا الناس مش بطلت تتبرع قلة شهامة

ولكن خوفا على حياتهم
بعد فضايح التلوث

هم بقى قالوا
يستغلوا ظروف البشر

ولما تيجي من واحد لواحد صاحبه انه يطلب منه
كيس دم
علشان خاطر والده او والدته
مش هايرفض طلبه

لكن هم عمالين ينادوا ويتوسلوا للناس في الشوارع
ولا حد معبرهم

ربنا يستر
وما يبقاش كل بجنيه عيش
تتبرع قصاده بكيس دم


وبعدين
القصة حلوة جدا
ومنتظرين بقى
يومياتك

Doba said...

يا أهالى البلوجات الكرام
طم ططم طم طم

أسمعوا وأعوووووووووووو
لقد قمنا بنشر الفصل الجديد - للقصة المجنونة والجوهرة المدفونة - كشف المستور - وعلى الحاضر أنه يعلم الغايب بحضور المدونة لقراءة القصة وكتابة التعليق - وعلى كل زاير انه ميدخلشى الا برجله اليمين ويجيبلى حاجة حلوة قوى فى ايديه

يا اهالى البلوجات الكرام
مستنياكم كلكم

تعالوووو زوروووووونا
باى باى
دوبه

NeRmeeN said...

الحمد لله خلصتتتتتتتتتتتت

اولا السلام عليكم
والله انا دخلت مدونتك هنا كده بالصدفة و سبحان الله ...لاقتنى مرة واحدة كده جيتها من اولها لاخرها ماعدا بوست تقريبا
ودى حاجة ان دلت فبدل على ان اسلوبك جميل جدا و سهل انه يوصل للواحد بسرعة .....بالرغم انى بزهق من البوستات الطويلة و التفاصيل الكتيرة...لكن التفاصيل اللى انت بتحكيها كنت مركزة معاها ومهتمة بيها...وكنت حاسة انى شايفة المشهد قدامى

بالنسبة لموضوع الدم ده ...عندنا فى مصر هنا بلاااااااااوى ...مش موضوع الدم بس يعنى...واحدة معايا فى الكلية كانت عمالة تدلل على حد يجى يتبرع بالدم لمامتها ...وفى الاخر توفت مامتها -ربنا يرحمها رحمة واسعة-
ويصبر بنتها

مستنية بقية قصصك و حواديتك

تقبل مرورى و تحياتى

اللهو الخفى said...

انا اول مرة اسمع عن كيسين دم هو شيء مش وحش بس لو بيسنعملوا الدم للمرضى اللي محتاجين ببلاش و لا هي تيجي علي المحتاجين و يبقى في ازمة دم مش عارف بجد هو كله تخلف في تخلف اسف اتعصبت شويه

معلش اول زيارة كانت في السريع بس بجد هستنى البوست الجي و اعلق فيه

3abdo me7tas said...

Akram

ايه يا مان حرف الزاااااال ماشى معاك حلاوة
انت تشرف يا مان وانا سعيد بمرووركززززز

..............

Beroo

طيب كويس نبقى نخليهم يدخلو النادى اللى انا هعملو نادى مصاصى الدماء الدولى المحلى التخصصى

3abdo me7tas said...

واحده من الناس

لا انا مش بضحك عليكي يا بنتى
انتى زعلتى انا بس عايز اوضح انك بتصدقى الناس بصرعة اوى كده ليه فيه ناس كتير وحشة لازم نتأكد بقى
خلى بالك من نفسك انتى عايشة فى بلد وحوش بجد

................

ما علينا

ياااااااه كفاية الحكاية الأخير بتاع أماكن غسيل الكلى يعنى الواحد تعبان اصلا وبيغسل كليته لا حرام مش كفاية لازم يجيلة فيرس او حاجة تانية عشان يموت أسرع
ربنا يستر علينا يا رب

اما بقى بمناسبة رغيف العيش فانا بفكر لو عملو كده احنا ممكن نقضيها بسكوت وبيبسى
:))

3abdo me7tas said...

دوبا

لا مش جاى :P:P:P:P:P

..............

نرمين

أنا اللى سعيد والله ان فيه حد دخل عندى البلوك وقرى كلللللللل البوستات ماعدا بوست واحد طبعا
يا ريت تشرفينا بقى علطول ومش تقطعى الجوابات
وربنا يرحم والده زميلتك ويرحم كل المسليمين جميعا يا رب
آمين

.................

اللهو الخفى

والله يا مان محدش عارف يصدق مين ولا مين

اهلا بيك يا مان

غمض عينيك said...

الله طب وافرض انا معايش حد يتبرع بالدم
بيتصرفوا هما جوا اوضة العمليات وبياخدوا الدم من المريض ولا ايه
ربنا يرحمنا من العالم النصابة دي والله

تحياتي ليك يامعلم وفي انتضطارك

YHYيــوســف الـمصـرى said...

السلام عليكم
وقعنا فى موقف زى ده بس المستشفى المحترمة مكنش فيها دم اصلا خالص ومكنش ينفع أتبرع لأنى فصيلة تانية انا والى معايا .لفينا على المستشفيات ..وفى الاخر اشترينا الكيس من مستشفى حكومى الكيس ب200 جنيه !!!
ربنا يستر ومنستوردش بعد كده الدم من بره علشان اظاهر اننا هنعانى من مشكلة نقص دم قريب !!!!
عذرا وعجبى !
تحياتى لك يا صديقى على البوست الجميل

darosh said...

ايه يا عم محمد دة مكنوش شوية دم دول الى قصدتك فيهم على فكرة انا حقول لماما انك فضحتنى عشان شوة الدم دول................................. بس على فكرةيا جماعة محمد جدع جدا والحقيقة انه الوحيد اللى وقف جمبى فى اليوم دة ....................وعموما انا مش ناسى عزومة الكوارع اللى اتفقنا عليها بس اما ماما تقوم تانى .....شكرا يا mesho