Thursday, July 12, 2007

هل جاء ملك الموت ؟



دي ممكن تكون أول مرة أكتب وأول مرة أحس الإحساس ده اللى انا مش عارف أوصفه يا ريت تقولو رأيكم فيها يا ريت :)

خلف أسوار الليالي العالية وفى أحضان الظلام الدامس هنا . وهنا فقط استريح استعيد حكاياتي القديمة التى ولت وأعيش فيها حتي النخاع

ينمو عمرى ويزدهر امامي ويصير يافعا ويموت عند الصباح . يسوقنى لهيب الشمس ويجلدنى بسوط غليظ لأدور فى الطرقات أبحث عن سنوات عمري التى تسربت وأغرقت فى أعماق المحيط . ينزف جرحي العميق وتتجمع الشمس فى بوتقه تقف على جرحي . تغرس سكاكين أشعتها فيه . عندما يشتعل تقودني قدماى إلي ظل شجرة مثمرة فتتساقط ثمرها على الجرح لأعود أصرخ من الألم ويتوالى السقوط

آخر تجربة لى منذ شهور عديده لا أحصيها كانت مع فتاه عادية وبرغم قله جمالها روت يدي الممدودة إليها . وتساءلت كيف افلت من ملك الموت إلي هذا الحين ؟

كنت وأنا أتحادث معها اتفادي وقع عيني علي عينيها حتي لا اذدرد ما بجوفى من شده جفائها . أنا الذى كانت ممالك الجمال تأتمر بإشارة من إصبعي تكون هذه نهايتي . كانوا يتصارعون من أجلي وانا أستلقي على سرير يبطنه الحرير تغلفه زهور الياسمين وتمتد أيديهم بكؤوس من العسل فاحار أى كأس أختار . أشرب وأشرب حتى أرتوى . أتجول فى طرقات القصور ومن شرفاتها أري الحدائق المزدانه بأجمال أنواع النباتات والزهور

يقذفنى ويفزعنى ان أبصر وسط كل هذا الجمال شجرة جرداء يعتليها غراب اسود عجوز فأحاول أن أدير عيني عن المنظر المشوه تدور الشجرة بغرابها معي فى كل اتجاه
يضيق صدري وأختنق ويصاب رأسي بالدوار . تنخلع الشجرة من مكانها وتنتقل لتقف أمامي أنظر إلي الغراب ... تتلاقى عينانا وتتوحد فتنهار القصور وتحترق الحدائق وعلى أطلالها يعلو نعيب الغراب . توقد الشمس ثانيا . أتقلب على جمرها وتجئ رفيقتى تحمل فى يدها حزمة من ( الشوك ) وتناديني بصوت شبيه بحفيف أشجار الصفصاف المرعب . أسالها وأنا أضع يدي على عيني . هل جاء ملك الموت ؟ ؟ ؟ ؟

36 comments:

Anonymous said...

بص يا سيدى
دى اول مره ازور المدونه وكمان اول تعليق
يعنى ماتزعلش اصل انا كنت علمى ومش بحس بالحاجات دى اوى
يعنى انا حبيت اسلم وخلاص
انما البوست هو حلو وحلو اوى كمان من ناحية الكلمات والاستعارات انما تقولى احاسيس لا معلش اعفينى

سلام بقى قبل ما تتهور

Unknown said...

حلوة أغنية البلوج

بس أنت مش كنت قلت أنك زهقت من الحزن؟؟؟؟؟
:))

واستمر في الكتابة بداية موفقة
تحياتي

only spot said...

وبرغم قله جمالها روت يدي الممدودة إليها . وتساءلت كيف افلت من ملك الموت إلي هذا الحين ؟
كنت وأنا أتحادث معها اتفادي وقع عيني علي عينيها حتي لا اذدرد ما بجوفى من
شده جفائها
منين روت يدك الممدوده اليها ومنين هى جافه معك
اعتقد ان هناك تناقض بين الفكرتين
بس البوست حلو وفيه استعارات كتير حلوه
ومليان حزن وشجن بس مقبول
تحياتى

S H A H said...

ايه الحلاوة دي ايه الكلام الكبير ده كله بس احنا مش قد كدة

ده من قوته مش عارف اعلق عليه

اوعى يا عوبد تكون مش انت اللي كاتبه هزعل قوي

مفيناش من الحركات دي

على فكرة قطقوط بيسلم عليك و باعتلك بوسة على بقك

و سلام مؤقت

gohayna said...

اول مره اجي هنا بصراحه

بس شكلها مش اخر مره اكيد

انا بحب اسلوب الكتابه الي بيكون مليان تشبيهات بسرح بيها في خيالي وبعيش بيها
صحيح تعبيراتك وتشبيهاتك ها شديده جدا ومؤلمه في بعض الوقت

لكن مكتوبه بحرفيه
وفن

انا عجبني بجد الكلام الجميل دا

والفكره كمان جديده
وفيها تشبيهات اول مره ا خد بالي منها

تسلم ايدك والله
تحياتي

Anonymous said...

اول مرة ازور مدونتك بجد كلامك خدني وسرحت معاه بس مش عرفة احدد انت ارتاحت لها رغم انها جافة معاك ؟؟؟

emos said...

leeh keda yabny
leeh keda ya baba
bena2es el banat ma7'elsetsh:)
w kaman 3'orab
bs kalam gamed sara7a
ento betgebo el kalam dah meneen?

shahy said...

الكلام دة كبير قوي
انا قريتة مرتين علشان افهمة كويس

اللي فهمتة بقى انك بتحب
بس مش عارفة الحزن دة لية
علشان هي مش حلوة وانت كنت بتعرف بنات كتير حلوين
والا علشان هي جافة معاك
واحب اقولك ان مراية الحب عامية وطرشة وخارسة كمان

طيب انت خايف لية من ملك الموت قوي كدة
ايوة احنا لازم نعمل للموت الف حساب
بس الواحد لما بيدخل في قصة حب مش بيفكر في الموت ابدا

انت لخبطني خالص ينوبك ثواب فهمني
في انتظارك

تحياتي

mo'men mohamed said...

الموت آت ولو كنا فى بروج مشيده
لذا علينا ان نتقى الله وان ندعوه أن يحسن خاتمتنا
جزاك الله كل خير

بس ياريت تشي الأغنية اللى بتشتغل فى المدونة دى
وأكيد حضرتك عارف ليه
السلام عليكم

Anonymous said...

ايه الجمال ده لا تعبيرات جميلو إحساس رائع

رينـــــــــــا said...

ايه يابنى بس
مالك ايه اللى فكرك
احنا مش كنا بقينا كويسين !!!
مش تسيب نفسك للاحاسيس دى
لانك كدا عمرك ما هترتاااااااااااح
اسمع الكلام بئا

بالنسبه لطريقه الكتابه
ماشاء الله استمر هيطلع منك حاجات حلوة كتير
ويارب تكون بخير؟

S H A H said...

غرييييييييييييييييييبة؟؟

مش عوايدك يا واد يا عوبد؟؟

خير ده انت اللي كان بيعلق عندك تعليق كنت بتظرفه 50 رد على الكومنت بتاعه؟؟

انت مختفي فين يبني؟؟

وبعدين عايزك في استشارة

القطة عندي بتولد اعمل ايه :)))))))))

Doba said...

وجعت قلبى يا عم انت

لما انت مش قد الحب بتحب ليه - وعامة يعنى الحب شىء جميل قوى قوى قوى وقادر جدا وبكفاءة عالية انه يمحى اى شجرة جرداء يموت اى غراب ويخليلك دنيتك احلى دنيا بس ركز انت فى كاس واحد واشرب منه - ميبقوش 100 كاس وربنا هيكرمك

شكرا لسؤالك عليا وربنا يخليك ليا
تحياتى وسلامى --- هبة

ابو العربى said...

جمده جدااا نجيب محفوظ قبل ما يموت كتب حاجه اسمها احلام النقاهه ارى فى ما كتبت اشياء منها وروائع ادبيه لها نفس المزاق تحياتى لقلمك ولاحساسك

koka said...

احساسك فعلا غريب اوى فيها
فيها تناقضات ونقلات غريبة
بس المجمل العام كويس ..
مش عارفه ازاى بس هى نقلتنى فى اماكن كتير



انا تهت :s

Shower-Mirror said...

باشا ...


طبعا الكلام تحفه و الاستعارات و التشبيهات جامده موووووت


بس اوعى يكون العنى ده حقيقى بالنسبه لك ... الدنيا مش هاتقف عشان واحده ابدا ابدا ابدا


تحياتى يا غالى

shahy said...

ياابني انت رحت فين

عملت في نفسك حاجة والا اية؟

عاوزين نطمن عليك

3abdo me7tas said...

معلش يا شباب انا الايام اللى فاتت كانت عندى ظروف صعبة شوية بس الحمد الله على كل شئ وأنا هرد عليكم دلوقتى

3abdo me7tas said...

بندقة

أولا أهلا بيك فى المدونة ويا ريت نشوفك كتير
ثانيا انا مش عارف اتكلم معاك بصفة المؤنث ولا المذكر :) اوكى
ثالثا انا كنت شعبه عامة مش مهم يعنى ادبى ولا علمى
انا مش هتور ولا حاجه بس لما الواحد يبقى جواه حاجه ومش عارف يعمل ايه بيطلعها فى اى حاجه وانا طلعتها فى الكتابة
وبصراحة دى اول مرة أكتب وشكلها آخر مرة لول

.............

فنان فقير

ايوا انا زهقت من الحزن بس القصيدة دى انا كتبتها من زمان وقلت احطها عادى كانت زمان يا فنان ايام الحزن والقرف
مقدر أوعد إنى استمر فى الكتابة

..................

only spot

اقولك ازاى
زمان لما كنت معاها كانت هى كل حياتى وكانت بتدينى الحنان والأمان والحب كله لاكن بدات تتغير وهو دى اللى قدرت اكتبه يعنى

..............

شهرام الجبار

قوته ايه يا عم هو انا بعرف أكتب من اساسه
لا متخفش انا اللى كاتبها بس ده كان زمان ايام الشباب ههههه
قطقوط يحرقك يا شاه انت وقطقوط قوله لا يا عم مش عايز بوس ولا حاجه انا مليش فيه يا عم انا مالى

3abdo me7tas said...

جهينة

انا سعيد بزيارتك ليا ويا ريت تتكرر مش مرة واحده وخلاص
شكرا على تعليقك اللى بيدينى قوة انى اكتب تانى بس برضه مش اقدر أوعد بالكتابة تانى

.................

روح

مرآه الحب عامية يا روح انا ارتحت لها مع وجود جفاء فى طريقتها معايا بس حبيتها وده الأهم

....................

emos

البنات كتير ما انا عارف بس الحب الحقيقى مش كتير
وغيه رايك فى الغراب جامد صح
انا مش عارف والله انا بجيب الكلام منين انا لما كتبتها جيت اقراها مكنتش مصدق إنى اللى كاتبها

3abdo me7tas said...

shahy

أولا حمد الله على السلامه
ثانيا حكاية حلوة او مش حلوة مش ده الموضوع انى بعت حاجات كتير اوى عشانها وحكاية البنات الكتير والنظام ده ده كان زمان والحمد الله ربنا تاب علينا على إديها
ثالثا القصيدة دى نصها من الحقيقة والنص التانى من خيالى
بالنسبة لتشبيه ملك الموت مش ملك الموت نفسه
دا كان تشبيه بالوحدة او اننا نسيب بعض

...........
مؤمن محمد

ده كان تشبيه بحاجة تانية يا مان
اما الأغنية اوكى انا معاك
وربنا يهدينا

................

دكتور هيما

الله يكرمك يا مان

Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم
بص بقى انا من امبارح عمالة البوست دا
انت شكلك كاتبه لكل واحد يفهمه من منظوره

انا عن نفسى فهمت انك كل ماتحاول تدخل فى تجربة وتعتبر انها السعادة المرجوة والمتمناة بترجع تانى لنفس النقطة وملك الموت بيخطفها منك
وانك وقعت فى تجربة مع واحدة عادية ولكنها قسيت عليك فى الوقت اللى اجمل البنات يتمنوا نظرة رضا منك

صح؟؟
ارجو انى مكونش بغنى فى موال لوحدىى

بس بجد هوا جميل على المنظور اللى انا فهمته دا

تحيااااتى ليك
:)

3abdo me7tas said...

رينا
حمد الله على سلامتك انتى فين من زمان
لا متخفيش انا الحمد الله بقيت دلوقتى تمام التمام اوعى تقلقى خلاص الحمد الله ربنا معايا
مقدرش اوعد بالكتابة تانى لانها جيت صدفة كده
;)

...................

شهرام الجبار

انا موجود يا شاه بس كان فيه ظروف صحيه ونفسية بس الحمد الله انا دلوقتى فل الفل
أما بالنسبة للقطة هاتهالى وانا اولدهالك إسأل مجرب
:D

....................

هبه

حمد الله على السلام يا رب تكونى بخير ومبسوطة من الأجازة
أنا عارف ان الحب جميل جدا جدا جدا حتى بكل فرحه وحتى بشوكه لان شوكه بيدى طعم بجد
أنا دلوقتى مفيش ولا كاس يا ختى معندكيش كاس ليا كده بس يبقى كاس إبن حلال
اما بالسؤال عليكي فده بعض ما عندنا انتى زى أختى الكبيرة والله سلميلي على الواد يوسف
;)

3abdo me7tas said...

ضد الظلم

انا سعيد بزيارتك ليا يا مان
وبجد سعيد أكتر بتعليقك الهايل ده

.....................

كوكا

صاحبة المدونة الجميلة اللى انا بجد بعشقها بجد انا بنصح من كل واحد انه يخش المدونة بتاعتها
دا بعض ما عندكم يا بنتى انتى كلامك أجمل واحلى واسهل من كده كمان
ربنا يوفقك يا رب
بس انا عايزك تغيرى طريقة الحزن اللى فى كلامك

...................

شاور ميرور
ياااااااااااااااااااااااه
انت لسه فاكر والله كويس يا مان انك لسه فاكرنا دا انا قلت خلاص انت نسيتنا بقى الفلوس بتغيرك يا مان :P
لا متخفش يا مان كان زمان لاكن دلوقتى انا بعمل عمرة لقلبى اهو عشان المدام
:D:D:D
شكرا على مرورك

3abdo me7tas said...

shahy

لا يا ستى انا كويس اهو الحمد الله وبعدين انا هعمل حاجه فى نفسي ليه صدقينى مفيش اى حاجه تستاهل انى اعمل حاجه فى نفسي انا بخير وشكرا على سؤالك

.................

حدوته

فهمتينى
كل كلمة انتى قلتيها هى صح

emos said...

3ala ra2yak ya 7'oya el banat keteer wel 7ob 2aleel
bs 2ay bent fel donia talama 7abbet bt7eb begad
ma3andahash keda w keda
enama el regala ba2a
7asra 3alaya w 3ala elly zayyey

narfeztenyyyyyyyyyyy

3abdo me7tas said...

emos
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
معلش انا مش معاكى مش كل البنات اللى بتحب بجد
وبرضه مش كل الولاد اللى بتحب بجد
فيه وفيه
مفيش حاجه كاملة يا بنتى
انتى بقى دلوقتى اللى نرفزتينى
آه على فكرة للتنويه يعنى انا البنت اللى كنت بحبها وبقلو كنت عشان محدش يفهم حاجه كانت بتحبنى بجد ومن قلبها بس
شكراَ

عروس البحر said...

الموضوع رائع رائع

3abdo me7tas said...

عروس البحر
شكرا

همسات دافئه said...

احم احم
من غير خناق وزعل أنا أسفه على التأخير والتقصير الشديد ده
ثانيا
خير يعنى أنا قلت خبطت على شقه غلط ولا حاجه ما احنا جامدين أهو أمال بنخبى ليه بجد فعلن من غير مجامله الأسلوب تحفففففففففه رائعه ممالك الجمال ووصفك ليها والشخره الى بتنخلع من مكانها عجبتنى قوى:)
اوعى تبطل كتابه بجد بدايه حلوه فى انتظارك:)

3abdo me7tas said...

واحدة من الناس

إحم إحم انتى
انتى فين يا بنتى من زمان انا كنت هضرب بس يلا سماح المرة دى
هبقى أجيبلك شجرة تانية وازرعهالك
بس مقدرش اوعدك إنى أكتب تانى دى كانت مرة وعدت بقى

DARK said...

احساس روعه وكلمات رقيقة بس ليه تهدر عواطفك كده مش تخليها للى تكون فى عيونك أجمل نساء الدنيا

3abdo me7tas said...

dark
أولا انا سعيد بزيارتك ليا لأول مرة
ثانيا ليس بالأيد حيلة اللى حصل حصل بقى مكنش بإيدى بجد
;)

Noony said...

تعرف أغنية
"السعادة السعادة...الحياو سكر زيادة لية بقى نخليها سادة؟"

هي قديمة أوي بس جميلة
كلماتك بسيطة ومعبرة بس مليانة بالحزن والألم
مش قلنا هنبطل ونعيش حياتنا السعيدة بقى؟

ربنا يصلح الأحوال يا رب

:)
نوني

3abdo me7tas said...

نونى
جيتى متأخر أوى
بس انا قلت ان القصيدة دى كتبتها من زمان من حوالى 3 شهور وشوية فكه
لاكن دلوقتى مفيش اى حاجه تهمنى فى الدنيا دى خالص

Desert cat said...

فى بداية البوست كنت قاعده باتخيل معاك اللى كانت جنبك
وفى نهاية البوست انتبانى ميكس من الاحاسيس مش قادرة اعبر عنها
تحياتى