Saturday, December 15, 2007

بدون عنوان


الأول بحب أشكر الناس اللى فاكرة عيد ميلادى وقالت ليا كل سنه وانت طيب
أولهم طبعا نفرتيتي صاحبة مدونة بنت الفراعنة
ونفرتيتي أول واحده قالت ليا كل سنه وانت طيب
ثانيهم بالترتيب اللى قالى كل سنه وانت طيب آية صاحبة مدونه بلا نيلة
ثالثهم أختى هالة شبايك صاحبة مدونة رحيق الحب
بجد هم دول بس اللى إفتكرة عيد ميلادى أو بمعنى أصح هم اللى قالو ليا كل سنه وانت طيب سواء فكرتهم او بطريقة أخرى
على رأى هالة الواحد بيصعب عليه نفسة لما هو بيسأل عن الناس والناس مش بتعبره او بتسأل عليه لأن فيه ناس كتير مكنت متنتظر منهم إنهم يقولو كل سنه وانت طيب على الأقل لاكن الله أعلم ظروف أو أو أو المهمكل واحد بقى إن شاء الله ياخد حقه زى ما بيدى طبعا بعض الناس مش كل الناس
المهم وانتو طيبين للناس اللى مكنتش عارفه
نخش بقى فى الموضوع الأصلى وهو إيه اللى حصلى فى الإستدعى

بسم الله الرحمن الرحيم

أول يوم فى الإستدعى كان يوم 11/11 طبعا أنا معرفتش أروح أول يوم لأن أعصابى كانت بايظة بجميع المقاييس لإنى كنت لسه شغال و و و حاجات كتير يعنى المهم وصلت السويس يوم 12/11سلمت نفسي وقدمت الورق وكله تمام ورجعت المكان اللى انا كنت فيه أيام الجيش مع المقدم فى العمليات من الآخر أنا كنت كل اللى بعملة فى الإستدعى آكل شارب نايم قاعد فى الكانتين بتفرج على الدش وبس
زى ما تقولو كده واسطة او عشان احنا شيلنا العمليات فى الجيش يعنى فده تقدير لينا
المهم
الناس التانية بقى اللى راحو المشروع إتبهدلو أحلى بهدله كان التعيين رغيف عيش الا ربع فى اليوم وآكل بسيط جدا والكانتين بتاع المشروع رغيف عيش وحته برنجان رومى بجنيه يعنى بهدلة بهدلة
ده بالنسبة للإستدعى
المواقف بقى اللى قابلتنى واللى أنا سمعهتا من الناس هناك على اللى حصل بعد ما خلصت جيش
الموقف الأول واللى خلانا نتأخر يوم كامل على التسليم
إن كان فيه إستدعى فى شهر 2 اللى فات وكان واحد من الناس بتاع الإستدعى كان هرب من الكتيبة عشان يخرج السويس
وطبعا السكة الحديد قدام اللواء علطول وهو خارج القطر داسه بعدها بكام يوم لقو جثته أو بمعنى أصح نصه اللى فوق من غير الإيد اليمين والغربان واكله وشه والنص التحتانى بعيدة شوية من غير الرجل الشمال طبعا الجيش كله اتقلب لغاية ما عرفو ان العسكرى ده استدعى وده موقف
الموقف التانى بقى وده الأصعب
سمعت حكايات عن واحد قضى حوالى 6 سنين جيش إزاى بقى كان كل مرة يتمسك بمخدرات فكان بيتحبس فى السجن الحربى
قضاها سجن من الآخر وكان بيتعمل فيه حاجات انا مقدرش أقولها فى السجن ده
كنت سمعت زمان ان فى السجن ده صف الظباط كانو بياخدو العساكر من السجن فى عز الشتا ويخلوهم ينزلو فى براميل ميه متلجة فى عز التلج فى الفجر يعنى موت بجد ليه مش عارف دا سمعته لاكن مش شوفت بعينى والله أعلم
الموقف التالت
العنبر اللى كنا بنام فيه أنا مكنتش بستريح ليه نهائيا زى ما تقول مسكون ولا فيه حاجه مش عارف
حكاية والعيال حلفو انها حصلت
واحد داخل العنبر بليل وهو بيفتح الباب لقى واحد بيقولو ادخل واقفل الباب
إزاى يعنى والعنبر فاضى مفهوش مخلوق بيقولو ان الواد اتسمر فى مكانه خمس دقايق تقريبا وبعدين طلع يجرى ووشه أصفر زى اللمونة
مرة تانية واحد كان نايم لقى ناس بتعدى من جنبه
مرة تانية واحد نايم لقى ناس شايلة قفص وحطته على الشباك اللى جنبه ومشو قام يشوف القفص ملقاش حاجى خالص
أنا اول يوم روحت أنام فى العنبر ده والله والله والله انا وأنا نايم كنت حاسس إن فيه حد مكتفنى ومعرفتش أنام خالص لغاية ما قلت لا وانا هتعب نفسي ليه قمت قايم ونايم فى حته تانية مش خوف والله لاكن انا كنت ساعتها عايز انام لانى تعبان اوى
طبعا وانا فى الإستدعى كان فيه ناس وأنا بعتبرهم زى إخواتى بالظبط وأكتر والله كانو بيتصلو بيا بيطمنو عليا وكده يعنى
أنا بشكرهم بجد أوى أوى أوى وبقولهم ربنا ميحرمنيش منكم يا رب ويكرمكم بإذن الله
مش عارف أقول إيه تانى بس أنا والله بكتب ومش شايف قدامى
خلو بالكم منى بقى
:P
لو إفتكرت حاجه تانية هكتبها

43 comments:

Anonymous said...

صباح الخير
ايه يا بني ده كله انت خليت الواحد اترعب وايه الجثث والقرف اللي بيحصل في الجيش فعلا ربنامعاكم ويقوي كل اللي لسه في الجيش ويطمنا عليهم قولوا امين وانت يا محتاس شوفت الجثث دي ولا كانوا بيدوك فكرة مختصرة عن الموضوع بس فعلا حاجه تخوف بس كويس ان الجيش مش للبنات عشان البنات من سمع الكلام بتخاف فا ما بالك لما تشوف او لما تكون في الموقع

رحيق الحب said...

يلا حالا بالا حيو ابو الفصاد هيكون عيد ميلاده الليله من احلى الاعياد فلتحيا ابو الفصاد
:))))))))))
كل سنه وانت طيب وعقبال ميت سنه بس ليه يا عم التسيحية اللى سيحتهلنا دية هنا يلا ما بين الاخوات حساب
اما بقى بخصوص الجيش بجد ايه ده بجد انا مش عارفة انت كتبت الموقف بتاع الولد اللى مات ده ازاى موقف صعب جداااااااااا انا مجرد تخيلت المنظر اترعبت ربنا يرحمه يا رب
بصراحة الله يكون فى عونكو فى موضوع العفاريت بجد فعلا الجيش ده بيخلى الواحد يتعلم بلاوووووووووى

klmat said...

كل سنه وانت طيب
عيد ميلادك معلش متأخره
وكل سنه وانت طيب العيد الكبير
وربنا يقويك على الجيش المعفرت
ويارب ترجع للوظيفه اللى كنت
عايزاها وان شاء الله
كل اللى جاى يكون جميل
ربنا يوفقك ياااااارب
تحياتى وسلامى

بنت أبيها said...

كل عام وانت الى الله اقرب
والى جنتته اقرب
وعن ناره ابعد
ولطاعة والديك ادوم

اكيد الجيش فظيع زى ما قلت

وزى ما اى شاب بيدخله بيقول

لكن انا واثقة انك استفدت منه وشخصيتك اتغيرت ومعتقدات اتغيرت وحاجات تانية

يمكن لو مدخلتش الجيش مكنتش هتتعلمها او تعرفها

aya said...

كل سنة وانت طيب يابوحميد
وانت اكيد تستحق اكتر

وبالنسبة للاستعداء
الحمدلله الذى خلقنى انثى
وانا مش هاعترض تانى

بجد ربنا يعينك يا رب ويعفو عنك من الاستدعاءات والكلام ده

الله معك

shahy said...

كل سنة وانت طيب ياعم محمد وعقبال 98 سنة معلش انا ماكنتش اعرف ميعاد عيد ميلادك
انا ماقرتش باقي البوست وللأسف مش هاقدر اكمل قرايتة دلوقتي لان ورايا مليون حاجة عاوزة تتعمل
انا كويسة وابو الدراويش والاولاد بخير
واشكرك بشدة على سؤالك علينا
تحياتي وعيد سعيد عليك ان شاء الله

Unknown said...

كل سنه و انت طيب عيد سعيد

قلوب حائرة said...

كل سنة وانت طيب ياعمنا والقاعدة المية فل وعشرة دي علشان احنا بس دعينلك يالا ربنا مايوريك حاجة وحشة تانيهههههههههه

Doba said...

اولا مساء الفل
ثانيا كل سنة وانت طيب وعقبال مليون سنة

ثالثا كل عيد وانت طيب وبخير واوعى تعدى من قدام الجزارين احسن مبيفرقوش دلوقتى وبياخدو اى حد معدى - اصل اللحمة شاحه اليومين دول

طبعا انت شيبتنا البوستات اللى فاتت باللى بيحصل فى الجيش والاماكن اللى هناك - يعنى لما تتكتف المرة دى عادى بقى وبسيطة

استنى لما انق عليك شوية

بقى اكل وشرب ونوم وناس طافحة النيلة الناحية التانية ماتشية معاك ياعم

الا هو يعنى ايه مشروع

متاكلش لحمة كتير بقى
وخلى بالك من نفسك
وبالتوفيق فى شغلك
اتمنى ميكونش حصل حاجة وحشة

تحياتى يا محتاس على طول
هبة

بنت أبيها said...

كل سنة وانت طيب

رينـــــــــــا said...

السلام عليكم ورحمه الله
كل سنه وانت با الف خير يارب
والسنه الجايه فى عرفات قول امين

وكل سنه وانت طيب

رينـــــــــــا said...

السلام عليكم ورحمه الله
كل سنه وانت با الف خير يارب
والسنه الجايه فى عرفات قول امين

وكل سنه وانت طيب

Yahia said...

الدكتور صاحب الشغل اللي انا فيه دايما يقول ما لا يدرك كله لا يترك كله وعليه كل سنه وانت طيب. وبصراحة انا لما قدمت في الجيش الحمد لله اخذت اعفاء الحمد لله ، واخويا الكبير دخل الجيش وكان توزيعه برده في السويس واخويا الصغير ظابط دفاع جوي وسبحان الله هم الاتنين مش عجبهم الحال (طبعا) وانا بقولهم لو كنت دخلت كنت هكون اجدع منكم وطبعا مش مصدقين. المهم في الاخر مهما الواحد اتبهدل اكيد بيتعلم حاجة. ومعلش بالنسبة لسؤال الاخت هبة احب اوضحلها ان المشروع ده يعني مهمة الكتيبه بتعملها مثلا بنا جسر او الاشتراك في تدريب ميداني أي حاجة من هذا القبيل والله ورسوله أعلم.

تحياتي

شقاوة شعب said...

happy feast
full of meat
friends meet
relatives greet
clothes gdeed
money bel3abeet
afrah w zagharit
w tarabatateeeet

كل سنة وحضرتك طيب بمناسبة عيد الاضحى المبارك اعاده الله علينا جميعا باليمن والبركات


بس ايه القصص المرعبة دى
هو جيش ولا بيت اشباح
الحمد لله اننا طلعنا بنات


تحياتى
شيماء

Desert cat said...

كل سنة وانت طيب بمناسبة عيد ميلادك اولا
وانا مش كنت اعرفه امتا وفين وازاى
ثانيا حمد الله على سلامتك من الاستدعى

Ehab said...

كل سنه وانت طيب

نفرتيتي said...

ايه يا أخ محمد ليه مش شايفينا ليك اي قصص تاني مش قلت عندك قصص عن الجيش كتير بس البوست بتاعك ده والصورة تجنن

3abdo me7tas said...

أنا عارف إنى إتأخرت فى الرد

نفرتيتي

طيب انتى اترعبتى وقرفتى من الحكاية امال بقى لو كنت عايشاها هتعملى ايه
ربنا يطمنا على اللى لسه فى الجيش
ويرجعهم بالسلامة
أهو يا ستى انا بدعى معاكى اهو

......................

رحيق الحب

إه يا ست هالة الإحتفال الجامد ده بس
انتى عرافه انا عمرى ما عملت عيد ميلاد
:)
وانتى طيبة يا هالة
لا تسييحة ولا حاجه انا بشكر الناس اللى افتكرت تقولنا كل سنه وانا طيب
:)
الجيش فعلا بيخلى الواحد يتعلم بلالالالالالالالالاوى كتير بس مش كويسة
:D

3abdo me7tas said...

كلمات

إزيك يا مدام أمبرة وأخبارك
وانتى طيبة
انا الحمد الله رجعت للوظيفة اللى كنت فيها وكانو عايزينى اروح الاسكندرية بس اسكندرية مين بعد ما عملت علاقات مع الناس اللى فى المنطقة بتاعتى
ربنا يكرمك

...................

بنت أبيها

أهلا بيكي فى المدونة ويا ريت تشرفينا علطول
وانتى طيبة وربنا يكرمك يا رب

آه تمام الواحد اتعلم حاجات كتير بس الوحش أكتر من الكويس دى معلومة جديده صح

3abdo me7tas said...

Aya

وانتى طيبة يا ستى
الله يكرمك

الحمد الله فعلا انك بنت وملكيش جيش
:D
الله معانا جميعا

..............

ٍShahy

وانتى طيبة يا ست شاهى
98 سنه بس ماشى ماشى
ولا يهمك محدش أصلا يعرف عيد ملادى إلا قلة محدودة
ربنا يوفقك يا رب ويعينك
وسلميلي على الاولاد وعلى أبو الدراويش

3abdo me7tas said...

Emy

وانتى طيبة

................

بيبو

وانت طيب يا مان
أهلا بيك يا مان فى المدونة ويا ريت متبقاش آخر مرة

3abdo me7tas said...

Doba

مساء العسل
وانتى طيبة يا ستى وعقبال ما تشوفى يوسف وهو عامل عيد ميلاده الخمسين
كفاية اوى كده
لا متخافيش يا ختى انا مش بحب اللحمة أصلا ومش هعدى من قدام جزارين
:P
نقى نقى ما هو النق ده اللى مظبطنى
المشروع يا ستى عبارة عن تدريبات
يعنى احنا كان عندنا مشروع رماية بالذخيرة الحيه أكننا فى حرب يعنى
بس طبعا اللى عنده واسطه مش بيروح أساسا يعنى انا آه كان معايا واسطة بس صغنطوطه شوية واهو انا مروحتش بس كنت قاعد برضه فى اللواء
والحمد الله مفيش حاجه وحشة اوى حصلت
تحياتى للأستاذ يوسف وألأأستاذ يحيي

...................

بنت أبيها

وإنتى طيبة

3abdo me7tas said...

رينا

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وانتى طيبة يا ستى
المهم انتى اخبارك ايه ويا ريت هتسافرى تانى ولا لا
مبروك على الجواز يا ستى ادعيلنا احنا بقى كمان نتجوز
:D
ربنا يوفقك يا رب
وكلنا نبقى على عرفات أجمعين السنه اللى جاية

..............

رينا

وإنتى طيبة تانى
ههههههههه
:D

3abdo me7tas said...

Yahia

إزيك يا أستاذ يحيي وإزى العائلة
وانت طيب يا باشا
بص هقولك على حاجه
يمكن انت عشان مشوفتش الجيش إلا على سي دى بتقول الكلام ده انك هتقدر تتكيف عليه لاكن لو جربته مش هتقول الكلام ده
آه كلنا اتعلمنا حاجات كتير بس زى ما قلت الوحش أكتر من الكويس
إبقى زورنا علطول بقى وسلملى على دوبا ويوسف

..............

شقاوة شعب

شعر ده يا مرسى ولا إيه
هههههههه

وانتى طيبة يا ستى
شوفتى بقى يا شيماء اللى بيحصل فى الجيش طبعا مش فى كل الأماكن فيه اماكن فى الجيش مفيهاش الكلام ده وأماكن تانية فيها أسوء من كده
ربنا يكرمك يا رب ونشوفك قى المدونة علطول بقى

3abdo me7tas said...

Desert Cat

وانتى طيبة
وانتى بألف سلامة

...............

الشنكوتى الكبير

وانت طيب يا مان

3abdo me7tas said...

نفرتيتى

تمام يا نفرتيتي انا بس باخد نفسي
ثانيا الشغل مقطع يعنى
ربنا يسهل ونكتب جديد ونكمل مشوارنا مع الجيش
ههههههه
ربنا يكرمك يا رب

صالح سعيد said...

كل سنه وانت طيب بمناسبة عيد ميلادك ولو انها متاخره شويه
وصدقنى الجيش بيعلم الواحد الصبر والعزيمه وعدم الياس وقوة التحمل وحب الوطن اللى مش عايز يحبنا
والحمد لله انى اخدت تاجيل
ربنا يعينك

Anonymous said...

ichlavadisher

3abdo me7tas said...

صالح سعيد

وأنت طيب يا باشا

انت بتقول كده عن الجيش عشان انت بس مدخلتوش وشكلك برضه اتفرجت عليه فيديو
اه فيه حاجات من الكلام اللى انت قلته بنتعلمه فى الجيش بس فيه حاجات كتير انت مقلتوش اتعلمناه وبلاش نقولة
شرفتنا يا مان

............

Anonymous

مين بتقول ايه
لا والله يا حبيبي معندناش من ده ممكن يكون فى البلوج اللى جنبنا
شرفتنى

Anonymous said...

ichlavadisher

Anonymous said...

imissu

3abdo me7tas said...

Anonymous

يا راجل هو بقى الكلام الهندى ده يعنى
imissu

لا والله حاجه كويسه اوى
طيب انت مين يا عم اللى انا واحشك
على العموم هعرف بكره الساعه 10.5 ص

فرنسا هانم said...

كتاب حياتى ياعين
معلش
لازم الواحد يمر بحاجات كتير فى حياته
وكل سنه وانت طيب
بمناسبه عيد ميلادك
اظن انا اول واحده اهنيك
لا بهزر
المهم
لما انت كنت فى السويس
وكنت قدام المحطه بتاعه الصباح
كنت اطلع بره الصور
ونادى
وقول يا فرنسا هانم
وانا كنت اعمل معاك احلى واجب سويسى معتبر

و القادم....أجمل said...

حمدلله علي السلامه
و عيد ميلاد سعيد
كل سنة و إنت طيب
:)
بس ربنا يعينك
ايه الكلام دا
الحمدلله اننا معندناش جيش
:D
لا بجد صعب اوووووووووي
انا سمعت كتير عن حكاية العفاريت
مش عارفه بأه
المهم ربنا هيكون معاك دايما
يااااااااااارب

تحياتي و تقديري

:)

Empress appy said...

بجد انا ليه واحد قريبى ظابط فى الجيش وبيحكى ليهعلى مواضيع الحركات اللى بتحصل والاصوات والناس ودى حقيقه بجد مش ناس مهيسه ربنا معاك
معلش دخلت كده زى ظابط المباحث من غير كل سنه وانت طيب لعيد ميلادك وواضح ان كل اللى بدخل عندهم عيد ميلادهم زى فى شهر 12 بس انا يوم 11/12
وتانى حاجه موضوع البراميل ده عادى يعنى ما الجيش بيطلع رجاله هتلر فى يوم قال كلمه (ادينى عقل المانى وسلاح روسى وجندى مصرى وانا اغزو العالم)يعنى الجندى المصرى لازم يبقى راجل ودى تدريبات الجيش الصح

3abdo me7tas said...

فرنسا هانم

اهلا أهلا بالدول الأروبية كلها
وانتى طيبة يا ستى
ألف ألف الف شكر الواجد السويسى اتعمل خلاص
المرة الجاية بقى فى الإستدعى أبقى أقولك قبلها
:D
شرفتينى
ويا ريت الزيارة تتكرر بقى

...................

والقادم أجمل

يااااااااااااااااااه انتى فين يا دكتور من زمان
محدش يعنى شافك
عفاريت عفاريت
بصى طول ما الواحد عنده ايمان بربنا كبير ميخفش الا من الله وحده لا غير

3abdo me7tas said...

appy

الكلام اللى بقوله ليكي انا مصدقة والله
وعلى العموم كل سنه وانتى طيبة يا ستى على عيد ميلادك
فين الهدية بقى
تانى حاجه براميل ايه اللى انت جاى تقول عليه
الجيش مش يتحكى عليه ولا يتشاف
الجيش يتجرب وبعدين نبقى نقول رأينا كلنا فيه
شرفتينى جدا بزيارتك ويا ريت تتكرر تانى

Ehab said...

كل سنه وانت طيب

3abdo me7tas said...

الشنكوتى الكبير

وأنت طيب

مطرح ما ترسى....دقلها said...

بوست راااااااااائع..
مشوق وجميل من بدايته لنهايته..

انا أول مرة أدخل المدونة ..
وان شاء الله أكرر الزيارة كتييييير..

تحياتى

Bride Zone said...

كل عام وأنت بالف خير يا عبدو...
وان شاء الله السنة الجديدة دي تبقى سنة خير عليك يارب..
اسفة على التاخير بجد..

3abdo me7tas said...

مطرح ما ترسى ... دقلها

أهلا بيك فى البلوج يا مان ويا ريت الزيارة تتكرر
كل سنه وانت طيب

.............

Bride Zone

وانتى بصحة وسلامة
انتى فين من زمان يااااااااااه
والله قلقتينا عليكى
على العموم ربنا يوفقك يا رب والسنه الجديده نشوفك كده فى الكوشة
ربنا يكرمك يا رب ويرزقك الحلال بإذن الله

Anonymous said...

kol sanuh wenta tayeb ya ebn 7'alty !! makontish a3raf en 3eed meladuk kan 2orayeb wallahi ..mesh te2oly :)!!! yalla ya 3am ..3o2bal el million !!